אינטרview עם הדס בור המרצה שלנו בקורס צילום מתקדמים


קורס צילום למתקדמים

ספרי לנו על תחילת דרכך בצילום? איך הגעת לצילום?  איפה למדת? איך הגעת לצילום מיסחרי?

התלבטתי מאוד בין שתי אהבות מאוד גדולות שלי: פיסול או צילום. לאחר "מסע לימודים" שנמשך 3 שנים בין שתי האהבות בחרתי ללמוד צילום במכללת הדסה. אלה היו שנים נפלאות של לימוד. כיוון שהרגשתי שאני רוצה עוד להמשיך ללמוד ולחזק את נושא התאורה, חיכיתי עם הגשמת חלום " להיות צלמת פורטרטים במגזין" והייתי אסיסטנטית בסטודיו לצילום של ג'ודי וקני. זוג צלמים שהיו מורים מאוד משמעותיים עבורי בתקופת הלימודים.

בסיום תקופת האסיסטנטיות, פניתי להגשים את החלום. עבדתי במגזינים שונים כצלמת פורטרטים. במשך הזמן גיליתי שאני מתגעגעת לעולם הסטודיו ולצילומי הדומם. התגעגעתי לקסם שבסגירת הוילונות השחורים וההתנתקות מהעולם החיצון. התגעגעתי לסיטואציה בה אתה עומד מול סט צילום דומם ובוחן במלוא הריכוז ותשומת הלב מה יקרה אם נשנה קצת את הזוית של הרפלקטור…פתחתי סטודיו לצילום.

הרבה שנים היית צלמת מיסחרית / תעשיה ופרסום. מה זה בדיוק אומר צילום מיסחרי? מתי הקמת את הסטודיו? באילו סוגי צילום התעסקת?

סטודיו מסחרי משמעו צילום מוזמן שנעשה בתנאי שליטה. בדרך כלל מול משרדי פרסום. התוצרים בדרך כלל משמשים לאמצעי פרסום שונים כמו קטלוגים, פרסומות וכדומה. את הסטודיו פתחתי בשנת 1989 והתמקדתי בצילומי מוצרים ובהמשך גם באדריכלות.

כיצד את ניגשת לצילום? לאילו אלמנטים את שמה לב? כיצד את מחליטה על התאורה בצילום? 

בצילום מסחרי השיקולים שונים מאשר בצילום שאינו מסחרי. למשל בצילום שמטרתו להציג את המוצר: מתחילים עם בחירת הזווית הטובה ביותר, מחליטים על סוג העדשה, הרקע (חומר וצבעוניות) , קומפוזיציה, וניגשים לבניית התאורה בהתאם למבנה ולחומר ממנו עשוי המוצר. תלת מימדיות, טקסטורה, קומפוזיציה- כל אלה שיקולים בבניית התאורה. לעיתים יכנסו סוגיות נוספות, כמו האם להכניס עוד אביזרים לצילום, מה יהיה אופי האביזרים, הצבעוניות, החומריות והטקסטורות שלהם.

בצילום המסחרי, ובכלל, איזה סוג צילום מועדף/ אהוב עליך?

שני דברים משמעותיים עבורי, בכל סוג של צילום – צילום ש"מדבר אור". כלומר, צילום שהנוכחות של האור בו היא מעבר להיותו אמצעי טכני ליצירת התמונה. זה צילום שתמיד ריגש אותי. הדבר השני – צילומים "מהודקים", מגובשים. כשיש הצדקה בצילום לכל מה שנמצא בפריים ושיש שליטה באמצעים ובשפה הצילומית.

מהם שלושת האלמנטים החשובים בצילום/ פריים?

פריימינג (כולל קומפו'), תאורה, חשיפה.

תשובה מכיוון אחר: קודם הלב, אחר כך המוח ולבסוף הלחיצה.

היום את בעיקר מתעסקת בהוראה? מה את יכולה לספר על המעבר מהצילום להוראה?

לאורך כל השנים, מאז שפתחתי סטודיו עסקתי בהוראה. לאורך השנים מאוד אהבתי ללמד צילום. סטודיו לצילום מסחרי , משמעותו להתעסק בהרבה דברים מעבר לצילום עצמו. כשזמן הצילום הוא "הדובדבן" שבעסק. בחוויה שלי בהוראה אני מוצאת את עצמי עוסקת רק ב"דובדבן". אני נמצאת בדיאלוג עם אנשים שהמכנה המשותף למפגש שלנו הוא אהבת הצילום. px;">לקח לי שנים להגיע לתובנה ולהכרה שאני נהנית מזה יותר ו… סגרתי את הסטודיו.  כיום עוסקת באהבה גדולה בהוראת צילום ועיבוד תמונה.

מה בעינייך הופך צלם/ צלמת לטובים? למרגשים?

צלם טוב בעיני הוא בעל יכולת להשתמש בכל האמצעיים הצילומים להעביר רעיון או מסר שלם וסגור.

היכולת לפתח שפה משלך בצילום הופך בעיני צלם טוב לצלם מרגש.

באיזה אופן הצלמים של היום שונים מאילו של פעם?

שני דברים שעולים במחשבתי הם: אינטרנט וצילום דיגיטלי. בנוגע לאינטרנט: מידת החשיפה והנגישות שלנו כיום לצלמים וסגנונות צילום שונים היא אדירה וזה יתרון מופלא לעומת העידן הטרום אינטרנטי. החיסרון: אנו נחשפים היום יותר לצילום המוקרן מהמסך, ופחות לצילום המודפס. צריך לזכור שהמסך הוא אמצעי המוגבל ויזואלית. באיכות ובגודל. בנוגע לצילום הדיגיטלי: הוא פתח אפשרות להרבה אנשים להתחבר לצילום וזה נפלא בעיני. המידיות וחוסר המגבלה בחומרי גלם שינתה את האופן והכמות שבו אנשים מצלמים. כמי שצפתה לאורך השנים בסטודנטים שפעלו בשני המדיומים, אני יכולה להעיד שהשינוי הוא דרמטי. לטוב ולרע. יתרון נוסף במעבר לדיגיטלי נוגע לעיבוד הדיגיטלי: כיום ניתן ב"לחיצת כפתור" להגיע ליכולות ולתוצאות שפעם צלמים היו נדרשים במעבדת הצילום ל"הרבה שעות טיסה" ועלות חומרים גבוהה כדי להגיע לאותם תוצאות.

הרבה חובבי צילום מסתייגים מעיבוד תמונה? איך את תופסת את התפקיד של תוכנות לעיבוד תמונה? 

טענה ידועה ומאוד לא רלוונטית בעיני. תוכנות עיבוד התמונה הם חלק אינטגראלי מעבודת הצילום.  גם בעידן הפילם, כל צילום, אם זה במוזיאון, במגזין או בפרסומת היה עובר עיבוד ידני שנעשה באמצעיים כימיים. בעיני יש 2 סוגי עיבודים: העיבוד הקונסרבטיבי, המחליף את המעבדה הכימית במעבדה דיגיטלית (פוטושופ/ לייטרום). כלומר, עוסק באותם סוגי תיקונים שעשינו בתקופת הפילם: חיתוך, הבהרה, הכהיה, קונטרסט, טיפולים מקומיים וכו'. כאן לא מוצאת שום הבדל. רק פשוט קל נוח וזול יותר.

הסוג השני: העיבוד המניפולטיבי. זהו עיבוד המשתמש בצילום כחומר גלם ליצירה שנוצרת במחשב.  גם זה תחום שעסקו בו בעידן הפילם, אבל דרש עוד יותר מיומנות גבוהה, וירטואוזית, כדי להגיע לתוצאות משביעות והיה נחלתם של מעטים "המשוגעים לדבר".כל אחד יכול לבחור ולהגדיר לו את סוג העיבוד שמתאים לו. אני יכולה להעיד על עצמי שאני נהנית מלעסוק ולהתנסות בשני סוגי העיבודים.

כמה מילים על הקורס החדש…

צילום הינו תחום המאופיין בכך שהוא משלב יצירתיות עם טכנולוגיה. לא מספיק לדעת לתפעל את המצלמה נדרשת מה שנקרא " עיין צילומית". ראייה חזותית, יצירתיות וכו'. מאידך לא מספיק להיות ברוך כשרון ויזואלי. נדרשת יכולת טכנית כדי למקסם את התוצאות. קורס צילום למתקדמים עוסק בחיבור בין שני הדברים ונוגע בכמה סוגיות יסוד בצילום. קורס צילום למתקדמים נפתח ביום רביעי ה-21.10 בשעה 19:00.

צילום-הדס-בור

מתוך הסדרה "קו התפר"


צילום-הדס-בור-מרצה-בקורס-צילום-למתקדמים

מתוך הסדרה "קו התפר"


צילום-הדס-בור-מרצה-בקורס-צילום-למתקדמים

מתוך הסדרה "קו התפר"


צילום-הדס-בור-מרצה-בקורס-צילום-למתקדמים

מתוך הסדרה- נופי ארצינו


צילום-הדס-בור

צילום-סטודיו-הדס-בור

צילום-סטודיו-הדס-בור



הפוסטים הבאים:
  • »
  • »
  • »

  • כתיבת תגובה

    אנשי ההשראה שלנו

    טכניקה

    עבודות תלמידים

    צלמים