זו ציפור? זה מטוס? זה לוקאס סאמאראס


פורטרט של לוקאס סאמאראס

מילים – דפי מנספלד

זה מתחיל קצת כמו בדיחת קרש, מה משותף לסטרפטיז, קופסא ומצלמת פולארויד? התשובה היא לוקאס סאמאראס. אמן יווני – אמריקאי שפועל מאז שנות החמישים בארה"ב, מכונה משומנת היטב של אדם אחד,  שהוא גם היוצר וגם הנושא של עבודותיו.

לוקאס סאמאראס, נולד ב 1936 ביוון, בגיל 11 עבר עם משפחתו להתגורר בארה"ב. למד אמנות באוניברסיטת ראטגרס ( Rutgers ) בניו ג'רזי –  שנת  1959.  סאמאראס פועל במשך למעלה מיובל בצורה שיטתית ביותר, בכל תחומי האמנות, פיסול, ציור, פרפורמנס, וכמובן צילום, ותמיד בכמה חזיתות במקביל, מולטי טסקינג.  ב – 1961 הוא נכנס למקדש ( moma ) עם סדרת ה – boxes שלו, איתן הוא ממשיך עד עצם היום הזה, או לפחות עד שנות ה – 80.

קופסה. 1963, עבודה של לוקאס סאמאראס

קופסה, עבודה של לוקאס סמאמאראס, 1967

בסוף שנות ה-60  הוא מגלה את מצלמת הפולארויד. מצלם את עצמו, כמובן, ולאחר מכן מעבד את הפולארויידים על ידי מניפולציות כימיות ושימוש בדיו, לעבודות קוראים auto polaroids.

פולרוייד, 1969-1971

פולרויידים עם פורטרט עצמי של לוקאס סאמאקאס 

פורטרט עצמי של לוקאס סאמאראס, 1971

סאמאראס ממשיך לחקור את הפולארויידים ואת עצמו. בשנות ה – 70 הוא מצלם  מאות צילומים, משתמש במצלמה המיתולוגית sx-70.  הפולארוייד לא מספיק להתייבש ולוקאס מפרק לו את הצורה, ואז הפולרארוייד מתעוות, וסאמראס מתעוות לו בתוך  ענני צבע שמשנים הרכב כימי,צורה וצבע, ומה שהיה לפני כמה דקות פולארוייד תמים, הופך לוואחד ערס הזייתי עם מפלצת יוונית בתוכו. סאמארס גם משתמש במגוון רחב של חומרים.  סכיני גילוח, גדרות תיל ועד חרוזים ושאר מוצרי סידקית.

פורטרט עצמי, 1973

פורטרט עצמי, לוקאס סאמאראס, 1974


פורטרט עצמי, לוקאס סאמאראס, 1976


להב של סכין ורגל

סאמאראס מתייחס בקפדנות מרובה לבבואתו הערומה ולא חוסך מעצמו ומהצופה את הפרטים הקטנים והגדולים כאחד.  העירום נשאר, סאמאראס נשאר, אבל האקספרימנט משתנה, המדיה משתנה, וסאמאראס משתנה איתם.  מתעוות, מציץ , צופה מלמעלה. צילום, וידאו, ציור, הוא תמיד שם, כך למשל בסדרת העבודות Sitting, סאמאראס מזמין חברים ומכרים לסטודיו שלו ומצלם אותם בעירום. הוא עצמו מתגנב ואו מסתתר בתוך כל צילום וצילום.

איש יושב, לוקאס סאמאראס

אישה יושבת

פורטרט של גבר ואישה יושבים

במיצג doorway הוא  מזמין את הקהל לבחון את עצמו על ידי התבוננות מעמיקה בהשתקפות שלו עצמו במערכת זכוכיות ומראות תוך כדי מעבר מצד אחד של החדר לצד השני, כאשר איך לא, מעל הכל מתנוססים דיוקנאות של האמן עצמו.

ב- Ecdysiast מ – 2006, סאמאראס מתפשט אל מול מצלמת הוידאו אשר מצלמת אותו במגוון מצבים ותנועות ומעוותת את בבואתו באמצעות פילטר. בהמשך הקרין סאמאראס את הסרטון בפני חבריו,  וצילם אותם כשהם צופים בסרטון. התוצאה הסופית היא מיצב וידאו של האמן המתפשט וגופו המתעוות באמצעות המצלמה, ומנגד 24 סרטונים של הצופים.

מיצב של לוקאס סאמאראס



העבודות של סאמאראס מופיעות במוזיאונים המובחרים בארה"ב ובעולם: לוס אנג'לס, ניו יורק, לונדון, וושינגטון, אתונה, עד לבייאנלה בוונציה הוא הגיע ( 2009 ). ענף ייצור וייצוא מספר אחד של יוון,

חוקר אקסהביציוניסט, טרנספורמטור פלסטי,  מזוכיסט על פולארוייד, או סתם אחד עם הפרעת אישיות. לוקאס סאמארס הוא אמן אדיר.

 lucas samaras is in the moma

.interviewmagazine.com

תקשיבו לזה



הפוסטים הבאים:
  • »
  • »
  • »

  • כתיבת תגובה

    אנשי ההשראה שלנו

    טכניקה

    עבודות תלמידים

    צלמים