ניק נייט – מסטילס לוידאו


Paint-Explosions,-Purple-on-Blue,-Another-Man,-20

דותן גור

"אני לא רוצה לשקף את השינוי החברתי בעולם, אני רוצה לגרום לו!" ניק נייט

מתחילת שנות ה-80 ועד היום נמצא ניק נייט בטופ של צילום האופנה בעולם. מעבר להיותו אסתטיקן מהמעלה הראשונה, התבלט נייט בחדשנות הבלתי נדלית שלו ובשימושו בחידושים הטכנולוגיים האחרונים בעבודותיו, כמו למשל היותו הראשון שהשתמש ב-Ring flash  לצורך צילומה של הדוגמנית לינדה אוונג'ליסטה לשער של ווג הצרפתי ב-1993. הצילומים שלו מתפוצצים מרוב יופי, לא שגרתיים בעליל, כשההרגשה היא שנייט מחפש כל הזמן כיצד לאתגר את מדיום הסטילס ולמתוח את הגבולות שלו.

סטילס

ב1982, בתום לימודי הצילום שלו, פרסם נייט את ספר הצילום הראשון Skinheadsבו הוא מתעד את תרבות גלוחי הראש באנגליה. בסוף שנות ה-80 כבר צילם קטלוגים עבור מעצב האופנה היפני יוג'י יאממוטו (Yohji Yamamoto). היכולת של נייט ביצירת דימויים חדשניים יחד עם שילוב עז של צבעים הביאו לפריצתו ולכך שהפך לשם דבר. משם והלאה דרך כוכבו והוא זכה לעבוד עם מעצבי על רבים וטובים כמו כריסטיאן דיור, אלכסנדר מקווין, קאלווין קליין, לואיס ויטון, ואף לכך שאמנים כמו  דייויד בואי, ג'ורג' מייקל ועוד ביקשו שהוא יהיה זה שיצלם את עטיפת אלבומם.

ניק-נייט

ניק נייט, Blade-of-Light,-Alexander-McQueen,-2004

Nick-Night-David-Bowie-Black-Tie-White-Noise

from conception to completion

פרוייקט מפורסם של נייט שממחיש את החדשנות ושאיפתו לשקיפות ואינטראקטיביות הוא האתר SHOWstudio. האתר מהווה פלטפורמה להצגת כל שלבי היצירה אותו עובר כל פרוייקט כשכל תהליך העבודה מרושת במצלמת וידאו המנציחה את כל התהליך, או כמו שנייט מנסח – from conception to completion. בכך מאפשר נייט לקהל גישה ישירה וחופשית לעשיה עצמה ולא רק לתוצר הסופי.

וידאו

אחת מהעבודות הראשונות והמפורסמות של נייט היא more beautiful woman. נייט התבקש ע"י מגזין ווג הבריטי לצלם את הנשים היפות ביותר של המאה העשרים ובחר בחירה חריגה – הוא ביקש מאלילות היופי לעמוד מול מצלמת וידאו למשך 2 דק', ובלי הנחיות. זאת אחת הפעמים הראשונות בהן נייט מצלם בוידאו. בראיון על העבודה מספר ניק שבהתחלה חשב על צילום סטילס בעירום, מתוך כוונה למצוא איזושהי צורה אשר הופכת את אותן נשים לנחשקות בעולם. לבסוף החליט לבחון את התוכן האינדיבידואלי של כל אחת מהנשים, וכך ניגשה כל אחת מדוגמניות העל  אל המצלמה, כשיש לה 2 דק' בהן היא יכולה לעשות מה שבא לה – לראשונה אותה דוגמנית יכולה לבטא את עצמה מבלי להיות מבויימת, בכך איפשר נייט לכל מודלית לצקת למעשה בעצמה את הפורטרט שלה בצורה אינסטינקטיבית. נייט טוען שלדעתו ככל שהצלם בעל יכולות טכניות גבוהות כך רואים אותו יותר מאשר את המצולם. הוא מספר שבספרו הראשון Skinheads הוא הכי התקרב למה שנקרא צילום ריאליסטי, ושבעבודה more beautiful woman, בגלל חוסר ידיעתו את מדיום הוידאו, הוא שוב נשק לכך.

נייט טוען שלדעתו ככל שהצלם בעל יכולות טכניות גבוהות כך יותר רואים אותו מאשר את המצולם. הוא מספר שבספרו הראשון Skinheads הוא הכי התקרב למה שנקרא צילום ריאליסטי, ושבעבודה more beautiful woman, בגלל חוסר ידיעתו את מדיום הוידאו, הוא שוב נשק לכך.

העניין של נייט בוידאו הלך וגבר – הוא עשה קליפים לאמנים כמו ביורק וקניה ווסט יחד עם סרטונים שונים למעצבי אופנה מהשורה הראשונה כמו טום פורד, איסי מיאקי ומארי קאטרנצו. יש בעבודות שלו חיפוש מתמיד אחר צורה חדשה, דרכי ביטוי חדשות.  אפשר להבין משהו על הוורסטיליות של נייט מצפייה בקליפ הקשוח והאפל לקניה ווסט – לעומת קליפ סטייל ftv שעשה לטום פורד בשיתוף ליידי גאגא.





נייט מהווה חוליה בשרשרת של אמני סטילס רבים מהטופ ליג שהתרחבו לכיוון הוידאו. צלמי אופנה כמו טרי ריצ'רדסון, דיוויד לה-שאפל, או אפילו צלמים דוקומנטריים דוגמת חאבייר מנזנו המקסיקני.

DSLR בשירות צילום וידאו

בעידן שלנו התווסף כפתור למצלמות ה DSLR. לוחצים עליו ואותה מצלמת סטילס לפתע יכולה לצלם גם וידאו. זה מאפשר מעבר בצורה כביכול קלה אל עולם הוידאו, אבל אליה וקוץ בה – מצלמות אילו אמנם יכולות לייצר תמונה באיכות שלא הכרנו,  אך התפעול שלהן לא פשוט. יש להכיר את המגבלות שלהן בצורה מדוקדקת ולהבין איך נכון לתפעל אותן בתנועה, איך לא לאבד פוקוס (שכן החיישנים שלהן גדולים אפילו יותר מאלו של מצלמות קולנוע), איך לקבוע חשיפה נכונה, איך לשמור על עומק שדה רדוד ביום שמשי ועוד.. ומעבר לעניינים הטכניים, המטרה בסוף היא לייצר סרטון מוגמר – ואז נכנס גם שלב העריכה, שככל שמעמיקים בו מבינים יותר דברים לגביי איך לצלם, איך לייצר מגוון של חומרים, להפריד בין עיקר וטפל וכו'.

ולסיום נקנח בעוד ציטוט שמשקף את הלך הרוח של נייט – "החלק שאני הכי מוקיר הוא המשימה הבאה, זה הרבה יותר מרגש לחשוב על דבר שעוד לא נעשה. אני לא נוהג להעריך עבודות קודמות שלי על פני אחרות, העבר הוא זיכרונות, אפשר להתרפק על הזיכרונות האלו אבל הם אף פעם לא מרגשים כמו המחשבה על העתיד".

קורס צילום ועריכת וידאו  מתחיל בשישי ה-1.4 בהנחיית דותן גור, בימאי, צלם ועורך, מתמחה בסרטים קצרים, פרסומות וסרטי תדמית.

מקורות




הפוסטים הבאים:
  • »
  • »
  • »

  • כתיבת תגובה

    אנשי ההשראה שלנו

    טכניקה

    עבודות תלמידים

    צלמים