Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם החיישן במצלמה הדיגיטלית – גודל מול איכות הצילום

גלדים שונים של חיישנים מסוגים שונים


כשאתם מתלבטים איזו מצלמה דיגיטלית לקנות, כדאי לקחת בחשבון גורם משמעותי ביצירת צילום איכותי – גודל החיישן. החיישן במצלמה קולט את האור שמגיע מהעדשה והוא זה שמייצר תמונה דיגיטלית. הפיקסלים שבחיישן הם שאחראים על קליטת האור שבהמשך הופך למידע דיגיטלי ולצילום.


גודל החיישן והפיקסל

ככל שהחיישן גדול יותר כך הפיקסלים גדולים יותר, וככל שהפיקסל הבודד גדול יותר כך קטנה זליגת אור בין הפיקסלים  השונים והצילום נקי וחד יותר. חיישן קטן שווה פיקסלים קטנים, ואז נוצרת חפיפה של קרני האור בין פיקסלים צמודים, איכות הצילום נפגמת באופן משמעותי, במיוחד בצילום עם תנאי אור קשים.


גודל החיישן ורעש בצילום הדיגיטלי

רעש הוא המקבילה הדיגיטלית של גרעיניות בסרט הצילום. ניתן לדמות רעש דיגיטלי לשריקת רקע במערכות שמע. בתמונה דיגיטלית, רעש מופיע ככתמים אקראיים של צבע, שאינם נמצאים בנושא המצולם. הרעש ( noise ) פוגם באופן משמעותי באיכות התמונה. בתנאי האור ירודים, אנו נדרשים להעלות את ה – iso במצלמה ( רגישות החיישן לאור ), ורגישות גבוהה היא מתכון בטוח לרעש, במיוחד במצלמות דיגיטליות קומפקטיות עם חיישן קטן.


מצלמות קומפקטיות

מצלמות דיגיטליות קומפקטיות ( מצלמות point & shoot ) מתאפיינות בחיישנים קטנים. הגדלים הנפוצים הם 1/2.5" אינצ' ( 4.29 x  5.76 מ"מ )  ו – 1/2.3" ( 4.62 * 6.16 מ"מ )  ), sx 50 של קנון ו – lumix fz 60 של פנסוניק הן מצלמות דיגיטליות עם חיישן כזה. מצלמות כאלה מתקשות בצילום בתנאי אור קשים והחיישן שלהן מייצר רעש בלתי  נסבל כאשר מצלמים בתנאי אור קשים.


במצלמות קומפקטיות מתקדמות יותר, גודל החיישן עולה ל – 1/1.7 אינצ' ( 7.53* 5.64 ), קנון G15 היא מצלמה עם חיישן בגודל כזה. כמות הרעש יורדת, איכות הצילום עולה.


מצלמות רפלקס דיגיטליות

החיישנים במצלמות רפלקס דיגיטליות גדולים בהרבה יותר מהמצלמות הקומפקטיות. החיישן הסטנדרטי והנפוץ ביותר הוא מסוג Aps. .במצלמות הכניסה של קנון , לדוגמה 650d גודל החיישן הוא 22.3 * 14.9  מ"מ ובניקון d5200 גודל החיישן הוא 23.5 * 15.6 מ"מ 15.6. הצילום במצלמות dslr הינו איכותי וניתן לצלם עם iso גבוה ( כמובן עד גבול מסויים ) בתנאי אור קשים מבלי לחשוש מרעש מיותר. מצלמות אלו מיועדות לחובבי צילום בראשית דרכם ועומדות בדרישות של קורס צילום למתחילים


מצלמות FULL FRAME

המצלמות בעלות החיישן הגדול ביותר הן מצלמות FF – full frame. גודל החיישן זהה לגודל סרט הצילום הזכור לטוב ( 24*36 מ"מ ) וכמובן שאיכות הצילום  מצויינת. מצלמות אלו משמשות בדרך כלל לצילום מסחרי. לקנון יש את ה – 5D ולניקון את ה – d600, d800. לחברת סוני יש את ה- DSC-RX1, מצלמת FULL FRAME קומפקטית.