Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם מדריך לשימוש בחצובת מצלמה


קורס-צילום-לילה-בפארק-בירקון


חצובת מצלמה היא גורם משמעותי ליצירת צילום איכותי וחד. שימוש בחצובת מצלמה מאפשר לצלם בתנאי תאורה קשים ומונע צילומים מטושטשים, החצובה מחזיקה את המצלמה באופן יציב. המדריך הזה יעזור לכם להבין מתי אתם צריכים להשתמש בחצובת מצלמה.


מתי מומלץ להשתמש בחצובת מצלמה?

בתנאי תאורה קשים, כאשר מהירות התריס איטית, חובה להשתמש בחצובה, לא נעים לקבל צילום מטושטש. אז נכון, ניתן לפתוח צמצם על מנת לקבל את מקסימום האור שהעדשה יכולה להכניס, אפשר גם להעלות את ה – iso, שכאין ברירה אין ברירה, אבל לפעמים גם זה לא מספיק, עדיין מקבלים מהירות תריס איטית. ובכל מקרה, כמעט תמיד עדיף לצלם עם חצובה – iso נמוך ומהירות תריס איטית – מאשר iso גבוה ובלי חצובה.


ומה קורה כשרוצים לצלם בעומק שדה מלא בתנאי תאורה קשים. סגירת הצמצם תגרום למהירות התריס להיות איטית,iso לא נרצה להעלות על מנת לא לפגום בחדות הצילום. במקרה הזה השימוש בחצובה הוא חובה.


צילום-במהירות-תריס-איטית-ובחצובה-עמית-בר-יוסף-קורס-צילום


צילום-לילה-עם-חצובה-עדי-למש-קורס-צילום


צילום-לילה-בעומק-שדה-מלא-ועם-חצובה-מעיין-גוטליב-קורס-צילום


שני צילומים עם מהירות תריס איטית ועם חצובה. מהירות התריס האיטית גורמת לתנועה להימרח,מצד שני האובייקטים הדוממים נשארים חדים. תודות לחצובה ולייצוב המצלמה. הצילום השלישי צולם עם צמצם סגור על מנת לקבל עומק שדה מלא, כמות מעטה של אור וצמצם הסגור גורם למהירות התריס להיות איטית, גם כאן המצלמה הייתה על חצובה.


הקשר בין מהירות התריס לאורך מוקד העדשה

הצורך בחצובה ובייצוב המצלמה קשור לאורך המוקד של העדשה בה אתם מצלמים ולזמן החשיפה של תריס המצלמה. כלל אצבע פשוט – משך החשיפה חייב להיות מהיר מאורך המוקד של העדשה, אחרת יש סיכוי טוב שהצילום יהיה מטושטש, עקב תזוזת מצלמה.


לדוגמה, בעת שימוש בעדשה עם אורך מוקד של 100 מ"מ במצלמת 35 מ"מ, משך החשיפה המרבי צריך להיות לפחות 1/100 שניות. אתם מצלמים בספארי עם אורך מוקד של 300 מ"מ , מהירות התריס חייבת להיות לפחות 1/300 השנייה. ככל שהעדשה ארוכה כך מהירות התריס צריכה להיות מהירה יותר. ככל שמגדילים את הנושא המצולם באמצעות עדשת זום כך גדל גם הסיכוי לרעידת המצלמה.