מדריך לצילום דיגיטלי – איזון ללבן / white balance




איזון לבן נכון צילום איתן בידרמן קורס צילום

אור אינו משתנה רק בעוצמה, אלא גם בצבעו. כל מקור אור פולט קרינה בצבע שונה. ומשפיע  על צבעוניות הצילום. נורת  פלורסנט למשל,  פולטת אור ירקרק, נורת טונגסטן ( נורה של בית ) מאירה בצבע צהוב. צל ויום מעונן מתאפיינים בגוון כחלחל. בניגוד למצלמה, בני האדם אינם רואים את צבע מקור האור. עין האדם מתקנת את סטיית הצבע מקור האור ללבן. כך שכל מקור אור נראה בסופו של דבר כאור לבן ניטרלי, אלא אם נתבונן בשני מקורות אור שונים בו זמנית.

בדוגמה הבאה ניתן לראות את הצבעים של  מקורות האור השונים.  לכל מקור אור יש טמפרטורת צבע שנמדדת במעלות קלוין. נורת טונגסטן פולטת קרינה צהובה / אדומה בטמפרטורת צבע של 3200 קלוין. אור יום פולט בצהריים פולט אור לבן בטמפרטורת צבע של 5500 קלוין, אור של יום מעונן מייצר אור כחלחל של 6000 קלוין.

איזון-ללבן--הצבעים-השונים-של-מקורות-האור

תפקיד ה – white balance

בצילום המסורתי, הכימי, היינו צריכים להשתמש בפילטרים צבעוניים על מנת לתקן צבע לא רצוי, לדוגמה: על מנת לתקן את צבעו הירוק של הפלורסנט השתמשנו במסנן מג'נטה ( אדום + כחול ) על עדשת המצלמה. מסנן המג'נטה היה חוסם את הקרינה הירוקה ומאזן את צבע האור ללבן נייטרלי.

הצילום הדיגיטלי מאפשר לתקן צבעוניות לא רצויה באמצעות פרמטר ה – white balance. כלומר, לתקן ולאזן את צבע מקור האור ללבן כך שלא תהיה לו השפעה צבעונית על הנושא המצולם.

התאמת white balance במצלמה על פי סוג מקור האור הכרחית לפני כל צילום.

איזון-ללבן-נכון-בצילום-עינת-כחלון-קורס צילום למתחילים

איזון-ללבן-לא-נכון-עינת כחלון-קורס-צילום-למתחילים

שני הצילומים של עינת כחלון מקורס צילום למתחילים צולמו בהגדרות WB שונות. הצילום העליון צולם בהגדרה של אור של שמש ישירה, ולכן הצבעוניות שלו נכונה. הצילום התחתון צולם בהגדרת WB של נורת טונגסטן ולכן יצא בגוון כחול. למה זה קרה? הגדרנו למצלמה שהתאורה בצילום היא נורת טונגסטן ( נורה של בית ) , כלומר תאורה בגוון צהוב, כדי  לתקן את הגוון הצהבהב לצבע לבן,  מתווסף צבע כחול, מכיוון שאור יום הוא אור לבן, הכנסת כחול גרמה לצילום ( התחתון ) להיות כחול מאוד.

בזוג הצילומים הבא, ניתן לראות איך שינוי איזון ללבן נותן אווירה בצילום. בצילום הימני השתמשה אורית דיקשטיין חביב אוטומטי ב-AWB ( איזון ללבן אוטומטי ), הגוון של הצילום כחלחל וקר.  בצילום השמאלי השתמשה אורית בהגדרת יום מעונן ( cloudy )  מחמם את הצילום. שימוש בהגדרת ה – Cloudy מכניסה  גוון צהבהב לצילום ואווירה ביתית.

איזון-ללבן-אוטומטי-ואיזון-ללבן-מעונן-אורית-דיקשטיין-קורס-צילום

הגדרת איזון ללבן במצלמה

חפשו את פרמטר WB וכנסו אליו. תגלו אייקונים של מקורות אור, התאימו את מקור האור במצלמה למקור האור שבצילום. לפני כל צילום רצוי לצלם מספר צילומים בהגדרות שונות – WB אוטומטי והגדרת מקור האור המתאים, על מנת לבדוק מהי ההגדרה המתאימה לכם לתאורה הקיימת במקום. צבע זה עניין סבוייקטיבי, ולכן חשוב לנסות כמה הגדרות לפני כל צילום.

מקורות-האור-השונים-ב---wb
  • AWB  אוטומט – המצלמה מתאימה את הצבע בצילום לסוג מקור האור.
  • אור יום ( שמש ישירה ) – משתנה בהתאם לשעה.
  • יום מעונן ( cloudy ) – צל מואר או יום מעונן, קרינה בצבע כחול,  שימוש בהגדרת יום מעונן מחממת את  הצילום.
  • צל ( shade ) – דומה להגדרת יום מעונן, מסיר גוון כחול מהצילום.
  • טונגסטן ( נורה של בית ) – מפיקה תאורה צהובה אדומה, שימוש בהגדרה של נורת הבית מסירה את הגוון הצהוב מהצילום.
  • פלורסנט – פלורסנט מפיק גוון ירקרק, שימוש בהגדרת הפלרוסנט מנקה את הירוק בצילום. לעיתים יש כמה סוגים של פלרוסנט בהגדרות, מומלץ לנסות את כולן.
  • פלאש – הפלאש דומה לצבע אור יום ישיר.
  • קסטום – מכייל את המצלמה לפי צבעו של מקור אור מסוים.

custom white balance

בתאורה מלאכותית ביתית ( לדוגמה – טונגסטן , פלורסנט ) , כיול ה- white balance אינו נותן תמיד תוצאה משביעת רצון, הקרינה הצהובה של נורת הטונגסטן אינה נעלמת לגמרי, כנ"ל הירוקה של נורת הפלורסנט, גם אם מתאימים את ההגדרה במצלמה.. לכן משתמשים ב – custom white balance.

C.WB מאפשר לנו לכייל את צבע הצילום לפי צבע של מקור אור ספציפי. כאשר משתנה סוג מקור האור,  חובה לכייל מחדש את המצלמה או לעבור  מאופציית ה – custom להגדרה המתאימה למקור האור החדש.

CUSTOM WHITE BALANCE במצלמות קנון

      • משנים ב WB  לקסטום
      • מצלמים דף לבן , כאשר נופל עליו אור כמו בסיטואציה
      • נכנסים לתפריט המצלמה ובוחרים custom white balance.
      • בוחרים את הצילום של הדף הלבן.
      • לוחצים על SET   וע"י כך מכיילים את המצלמה.

CUSTOM WHITE BALANCE במצלמות ניקון

  • נכנסים לתפריט המצלמה ובוחרים בהגדרת white balance.
  • בוחרים את אופציית ה – pre.
  • בוחרים ב – measure.
  • מוחקים את הנתון הקודם ( overwrite  ).
  • מצלמים דף לבן אן כרטיס אפור.
  • הכיול בוצע ואפשר לצלם.



הפוסטים הבאים:
  • »
  • »
  • »

  • כתיבת תגובה

    אנשי ההשראה שלנו

    טכניקה

    עבודות תלמידים

    צלמים