Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם עומק שדה בצילום – תרגיל עומק שדה סלקטיבי


מסרק


עומק שדה סלקטיבי זו טכניקה שמאפשרת לנו להפריד את הנושא מהרקע ע"י חידוד הנושא וטשטוש הרקע, לצלם בעומק שדה סלקטיבי זה לא כלכך קשה, די פשוט אפילו. עומק שדה מלא בצילום זו טכניקה שמאפשרת לנו להכניס לפוקוס גם את הנושא וגם את הרקע.


הגורמים שמשפיעים על עומק השדה בצילום

צמצם – צילום עם צמצם פתוח לדוגמה F-4, F-5.6


מרחק – ככל שנהיה קרובים יותר לנושא המצולם, הרקע יהיה מטושטש יותר. ולהיפך , ככל שאנחנו רחוקים יותר עומק השדה גדל, גם אם אנו מצלמים בצמצם פתוח.


עדשה – שימוש בעדשות טלה ( זום גדול ) מטשטשות מאוד את הרקע. אם אין ברשותנו עדשה עם זום גדול אלא משהו סטנדרטי (עדשת קיט 18-55 ), רצוי גם לעבוד עם הזום המקסימלי , אבל גם להתקרב פיזית. צילום בעדשה רחבה מגדיל את עומק השדה.


עומק שדה בצילום – השפעת מיפתח הצמצם

בדוגמאות הבאות ניתן לראות כיצד הצמצם משפיע על עומק השדה בצילום. ככל שסוגרים צמצם עומק השדה גדל. את התרגיל צילמה ימית אספיר מקורס צילום למתחילים


צילום-ימית-אספיר-עומק-שדה-בצילום-צמצם-5.6


צילום-ימית-אספיר-עומק-שדה-בצילום-צמצם-8


עומק-שדה-בצילום-צמצם-11


עומק-שדה-בצילום-צמצם-16


עומק-שדה-בצילום-צמצם-22


עומק שדה בצילום – השפעת אורך המוקד של העדשה

בדוגמה הבאה ניתן לראות כיצד שימוש בעדשות שונות משפיע על עומק השדה בצילום. צילום בעדשה רחבה גורם לרקע להיות מטושטש יותר מאשר צילום בעדשה רחבה.כלומר, עומק השדה בעדשת זום קטן יותר מאשר עומק השדה בצילום עם עדשה רחבה. כמובן שבכל הצילומים מיפתח הצמצם קבוע על 5.6.


עומק-שדה-בצילום-עדשת-טלה


עומק-שדה-בצילום-עדשת-נורמל


עומק-שדה-בצילום-עדשה-רחבה


המשמעויות הויזואליות והקונספטואליות של עומק שדה סלקטיבי

מבחינה טכנית הבנו איך עושים את זה, אבל אני רוצה דווקא לדבר על המשמעויות הויזואליות והקונספטואליות של עומק שדה סלקטיבי.


הדבר הבסיסי שעומק שדה סלקטיבי מאפשר לנו הוא הפרדת הנושא מהרקע. אנחנו מעוניינים לגרום לצופה להבין מה חשוב יותר בצילום ומה פחות. חדות על הנושא וטשטוש הרקע יוצרים היררכיה , אנחנו מבליטים את האלמנט החשוב בצילום.


טכניקת עומק שדה סלקטיבי מייצרת הזרה. הזרה ( מלשון זר ) זה מושג באמנות, שמשמעותו מבט חדש על מציאות מוכרת. המציאות אינה אסתטית תמיד. הטשטוש מוחק שיכבה מהמציאות, מרחיק אותה מהמוכר. מסה של חומר משנה מצב צבירה, גס הופך לעדין, מכוער למרהיב. ביחד עם העדינות של שיוצר טשטוש מגיע גם רגש, טשטוש זה רומנטיקה, נוסטלגיה, אולי זמן אחר, חלום.


היופי מגיע גם מהצד החד של הצילום. הקרבה לנושא החד בצילום מגדיל אותו, מבודד אותו מהסביבה ומאפשר לנו להתבונן בו בדקדקנות, לבחון את היופי שלו מקרוב. גם אובייקטים שאינם אסתטיים או סיטואציות קשות מצטלמות היטב. החלקים שאינם חדים הם אינם הדבר עצמו , אלא רק סימון מרהיב של המציאות, וזוהי גם הזרה.


החבר'ה של קורס צילום למתחילים מצלמים תרגיל עומק שדה סלקטיבי.


 ענפים. צילום אורית פז, קורס צילום למתחילים


צילום בעומק שדה סלקטיבי. גבי לחמן, קורס צילום למתחילים


כלי מטבח. צילום בעומק שדה סלקטיבי


צילום בעומק שדה סלקטיבי נעליים


מקרר. צילום בטכניקת עומק שדה סלקטיבי


צילום מקרוב של הצמח מטשטש את הרקע. אפרת פריד קורס צילום


לדוגמאות נוספות כנסו לגלריית עומק שדה בצילום