הבלוג של צילום בעם
ריצ'ארד אבדון סטייל
פתאום קם אדם בבוקר, יוצא מהבית לסידורי יום שישי, ואחרי שעה מוצא את עצמו מצטלם בכיכר דיזינגוף, שמאחוריו רקע לבן, סטייל ריצ'רד אבדון. רק שבמקרה הזה מדובר בקורס צילום פורטרטים עם הצלם יונתן בלום.
צילום מתוכנן מראש
הכול מתוכנן מראש, רקעים לבנים פרוסים ברחבי הכיכר, לבנים כדי להדגיש כל פרט את המצולמים, הלוקיישנים לצילום נבחרו בקפידה, בעיקר כדי לקבל אור יום רך במשך שלוש שעות, משך זמן השיעור, המצלמות על חצובות עם גבולות ברורים של פריים, מתחלקים לקבוצות, ומתחילים לבקש מאנשים אקראיים להצטלם, חלקם מסכימים בשמחה, חלקם מהססים ומתרצים בסוף, ויש כאלה שלא בעניין.
יחסי צלם-מצולם
מטרת השיעור היא בעיקר תירגול שיטות עבודה מול מצולמים, מה שאנחנו מכנים יחסי צלם מצולם – איך גורמים למצולמים להיפתח ולהרגיש נוח מול המצלמה? איך מכוונים אותם תוך כדי צילום? זה צילום מהיר, לאלה שמצטלמים יש בדיוק דקה לתת לנו, אין הרבה זמן להוציא פריים טוב, לכן מכינים את התפאורה מראש ומתמקדים במה שחשוב באמת, באנשים.
מתרגלים גם את כל העניינים הטכניים שתקפים לכל צילום וגם לצילום פורטרטים- תאורה, בנייה נכונה של פריים עם headroom נכון, חשיפה שמתאימה לתנאי האור והרקע הלבן, איזון ללבן וכו', אבל העיקר זה העניין הפסיכולוגי, חיבור עם אנשים, לא ללחוץ מדי, לתת מקום למצולם, זה המתכון לצילום פורטרט מרגש.
ריצ'ארד אבדון – The American West
במחצית השנייה של שנות ה-70 יצא אבדון לצלם במערב ארצות הברית אנשים אקראיים בסטודיו שהקים בשטח. את התמונות קיבץ לספר שהפך לרב-מכר בשם "The american westי". הביקורת שהושמעה נגד אבדון הייתה שהוא מציג את אמריקה באופן משפיל. מנגד שיבחוהו על האופן בו נהג במצולמים בתשומת לב וכבוד השמורים בדרך כלל לסלבס כאלה ואחרים.
Katy Grannan – BOULEVARD
בעבודתה BOULEVARD צילמה קטי גרנן פורטרטים של אנשים אנונימים, מהזן שלא היית רוצה להיתקל בסמטה חשוכה. טיפוסים מפוקפקים, צבעוניים, הומלסים look alike. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהם, הלבוש, פנים מעניינות, מבט חודר. נדרשה ממנה שוטטות של שלוש שנים ברחובות לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו. קטי השתמשה בקירות לבנים מזדמנים ובאור צהריים נוקשה על מנת לקבל איכויות של תאורת אולפן, וכדי להבליט את פרטי הפרטים מהמצולמים שלה.