אינגה וסול


אינגה-מורת'

מילים: נילי ממן

שמח. זה שמה של סדרת עבודות שיצרו בשיתוף פעולה הצלמת אינגה מורת' והמאייר והקריקטוריסט סול סטיינברג, החל מסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת ועד סוף שנות ה-60.

אינגה מורת' – תחילת הדרך

מורת'  ( 1923-2002 ) נולדה באוסטריה, למדה שפות באוניברסיטת ברלין. אחרי מלה"ע ה-II עבדה כמתרגמת ועיתונאית, בוינה ואחר כך במגזין Heute בברלין. מורת' שיתפה פעולה עם הצלם ארנסט האס, ופרסמה את תמונותיה כליווי למאמריו. ב-1949 הוזמן הצמד על ידי הצלם רוברט קאפה להצטרף לסוכנות מגנום בפריז, שם עבדה מורת' כעורכת. בשנים 1953-4 עבדה כעוזרת מחקר עם הצלם הנרי קרטייה-ברסון.

אינגה מורת' – Magnum Photos

ב-1955 היתה מורת' הצלמת הראשונה שקיבלה מעמד של חברות מלאה ב- Magnum Photos, סוכנות הצילום שהקימו קאפה וקרטיה-ברסון. בשנות ה-50 מורת' נסעה וצילמה ברחבי העולם, באירופה, במזה"ת, באפריקה, בארה"ב ובדרום-אמריקה, עבור המגזינים Paris Match ו- Vogue. בין השאר צילמה אמנים למגזין של רוברט דפלייר L'Œil, במסגרתה פגשה את האמן סול סטיינברג ב-1958.

IRAQ.-1956.-Gypsies-dancing-in-a-camp-near-Catesiphon

IRAN.-Shiraz.-1956

אינגה וסול

סול סטיינברג, מאייר וקריקטוריסט שיצר עבודות רבות לשער המגזין ניו-יורקר, מזוהה יותר מכל עם המסיכות שנהג לעצב משקיות נייר. מורת' הגיעה אליו הביתה, והוא קיבל את פניה כשהוא עוטה אחת מאותן מסיכות פרי עיצובו. לאורך תקופה של מספר שנים הם שיתפו פעולה בסדרה של פורטרטים, של יחידים או קבוצות שעטו עליהם את המסיכות שעיצב סטיינברג ושצולמו על ידי מורת'. זה גוף העבודות הגדול ביותר שיצרה מורת', והוא מזוהה דווקא עם סטיינברג, שטען שכולנו עוטים מסיכות תמיד, אמיתיות או מטאפוריות.

שמח

בסדרה מוצגים אנשים מכובדים, שאנחנו יודעים ולא יודעים מי הם, בחיי היום-יום ברגעים של שובבות, של קלות דעת. מורת' מצלמת באופן ישיר, פשוט, שאינו מתחכם, צילום עם אופי כמעט עיתונאי, בניגוד מושלם לאופיים של המסיכות של סטיינברג, המקסימות, משעשעות ומלאות ההבעה. מאידך הצילום מביע סוג של הומור חסר הבעה, ז'אנר שלם שקיים בקומדיה של בדיחות שנתפרות על הפער שבין המילים שנאמרות ובין הבעת הדובר. המילה שמח נטענת כאן במשמעות אירונית, מפני שאת השמחה מייצגות המסכות, ואין לנו שום דרך לדעת מה מסתתר מאחוריהן. מי אלו האנשים האלו ומה סיפור חייהם. סגנון הצילום התיעודי לכאורה, משפחתי, סיטואציות יום-יומיות, של משפחה או קבוצת חברים שמתכנסת לצילום קבוצתי, זוג שמצטלם ליד המכונית, או צילום פורטרט של גברת בסלון ביתה, יוצר פערים וניגודים בין המילה לתוכן שלה, בין המסיכה ובין הדמות שלובשת אותה.

סול-סטיינברג-ואינגה-מורת'-מתוך-סדרת-המסכות-1962

סול-סטיינברג-ואינגה-מורת'-מתוך-סדרת-המסכות-1962

סול-סטיינברג-ואינגה-מורת'-מתוך-סדרת-המסכות-1962

סול-סטיינבררג-ואינגה-מורת-מסכות-1961

סול-סטיינבררג-ואינגה-מורת-מסכות-1962

סול-סטיינבררג-ואינגה-מורת-מסכות-1962

סול-סטיינבררג-ואינגה-מורת-מסכות-1962



הפוסטים הבאים:
  • »
  • »
  • »

  • כתיבת תגובה

    אנשי ההשראה שלנו

    טכניקה

    עבודות תלמידים

    צלמים