Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם אינטרview עם אסף אלבוחר


  פורטרט עצמי, אסף-אלבוחר


צילום, קולנוע ופילוסופיה, דימונה ירושלים ותל אביב, הכול מתחבר לכדי דימוי אחד. ראיון עם אסף אלבוחר, צלם מיסחרי, אמן, מורה לצילום, ועכשיו גם מרצה בקורס צילום למתחילים שלנו.


ספר קצת על עצמך, איך הגעת לצילום? איפה למדת? מה אתה עושה היום?


נולדתי וגדלתי בדימונה, קווי האופק הרחבים והנקיים שלה חרותים בי ואהובים עליי. כבר בתיכון, עוד לפני שהחלטתי מי להיות כשאהיה גדול, הרחבתי שני מקצועות בחיבור לא שגרתי, פיזיקה ואמנות. מאוחר יותר התברר לי עד כמה הצילום מגלם את החיבור בין שניהם.


באמצע השירות הצבאי עברתי אל תל אביב ולאחר השחרור למדתי בקורס של צילום למתחילים. כמה שנים מאוחר יותר נרשמתי למחלקה לצילום של ביה"ס לאמנות "מוסררה" בירושלים. לאחר תום שנות הלימודים בירושלים למדתי באוניברסיטת תל אביב B.A בחוגים קולנוע ופילוסופיה ושתי המסגרות הללו התבררו כהפכים משלימים, כל מה שיש באחת איננו בשנייה ולהיפך, קצת כמו נגטיב ופוזיטיב צילומיים.


צילום-של-אסף-אלבוחר


מאיזה מקום אתה מגיע לצילום?


כנראה שבעקבות חוש ראייה מפותח ועירני ונופים רחבים ופתוחים שהקיפו את ילדותי. הראייה עבורי היא השטף החושי המשמעותי והמסקרן ביותר. הצילום משכלל אותה, מאפשר לה ללמוד.


איך אתה מגדיר את עצמך? צלם? אמן? מולטידיסיפלנרי?


הייתי אומר אולי "צלם, מורה ויוצר בצילום". עד כמה שזה בנאלי, אני לא אוהב להתקבע בהגדרה ולכן אני מוסיף את האולי.


מה תחום ההתעסקות שלך ומה מעניין אותך בצילום?


כיום אני שמח לומר שאני עוסק בצילום בהקשרים שונים אשר משלימים ומזינים זה את זה. את חיי מלווה תמהיל משתנה המשלב הוראה לקבוצות קהלים מגוונים, צילום מסחרי ויצירה לשם שמיים בתערוכות שונות. השילוב הזה בין שלושת השדות מהותי בעיניי והם מפרים זה את זה. צילום עבור לקוח, הוראה אל מול סטודנטים וקבוצות מגוונות, ויצירה לתצוגה משלימים יחד איזה נפח הרמוני.


מתי ידעת בפעם הראשונה שאתה רוצה להיות צלם / להתעסק בצילום?


עם המעבר אל תל אביב בתקופת הצבא התחלתי לצלם במצלמת פילם ישנה של המשפחה, YASHIKA קראו לה, ומד האור שלה בכלל כבר לא עבד. משהו במעבר אל העיר הגדולה כנרה עורר בי את הדחף הזה לרשום דימוי, הרבה לפני ששמעתי בכלל על ולטר בנימין. כשהצלחתי למרות מצבה של המצלמה לצלם את הבניין המשולש של עזריאלי מהזווית בה הוא נראה כדף נייר, משהו התברר לי בנוגע לצילום ואליי.


צילום-של-אסף-אלבוחר


ספר על הלימודים במוסררה, מורה בלימודים שהשפיע עליך? 


מוסררה היה המוסד היחיד שבאתי לראות ולהתראיין בו. אני זוכר איך כשנכנסתי לחצר ביה"ס וראיתי את עץ הזית המוקף בספסל אבן עגול וידעתי ששם ארצה ללמוד. במוסררה זכיתי להכיר את איילת השחר כהן, למדתי אצלה קורס משמעותי בשנה ב', ובשנה ג' היא התמנתה לתפקיד ראש המחלקה לצילום. מעבר לקורס מסוים, אני מוקיר לה תודה והערכה עד היום על עצם הנוכחות שלה, על יכולתה להכיל בביטחון ולהענות למנעד הרגשות והצרכים של הסטודנטים במחלקה. בזכותה נוצרת במחלקה לצילום במוסררה סביבה יחודית, שמורת טבע ממש, שמאפשרת ללומדים בה לצמוח ולהתפתח, וליצור קשרים חשובים שילוו אותם שנים ארוכות בהמשך.


אתה גם מלמד במוסררה. איך זה מרגיש ללמד במקום שלמדת בו?


בתחילת השנה הנוכחית ציינתי עם עצמי עשור שנים במסדרונות ביה"ס, תחילה כסטודנט, אח"כ כעובד והיום כמרצה. מעבר הזמן הזה מאפשר לי לראות את המקום לעומק, על שלל היבטיו האנושיים, המקצועיים, המערכתיים והמבניים. בזכות כך אני יכול לקרוא לו גם בית. עם ובלי הספר.


מה אתה אוהב בהוראה?


את הרגע הזה בו ניתן לראות מקרוב אדם אשר לומד משהו חדש שמרחיב את יכולת ההבעה, המעשה והיצירה שלו.


צילום-של-אסף-אלבוחר


ספר קצת על העבודות שלך. 


מעניינים אותי במיוחד נופים, חומרים ועקבות סמליים של תרבות בת זמננו.


מה זה דימוי בשבילך?


אני מאמץ בחום את הגדרתו הקצרה והקולעת של וילם פלוסר שהגדיר את הדימוי כפני שטח בעלי משמעות. בעולם רווי דימויים שכזה, הגדרה רחבה שכזאת מתבקשת.


איך ההיסטוריה של המדיום משפיעה על העבודה שלך? אם בכלל?


התצלום הראשון בו מופיעה דמות אדם מיוחס לדאגר בפאריס של שנת 1838. נראה בו בפינת הרחוב גבר המוסר את נעליו לצחצוח ועומד בזכות כך מבלי להזיז את רגליו במשך דקות החשיפה. כך שבעצם גיבור התצלום ההוא הוא מצחצח הנעליים שנעלם ממנו בעקבות תנועתו. הסיטואציה החברתית-מעמדית ההיא, בין האדון למצחצח הנעליים, מותירה עבור כל תצלומי הפורטרט מאז מורשת מוסרית. אותו תצלום מעלים בעיוורונו הטכנולוגי את הגיבור האמיתי של הסיטואציה האנונימית. בעיניי, תפקידו של הדיוקן מאז הוא לכפר על אותו חטא קדמון ולאתר ולסמן את הגיבור האמיתי שבסיפור המצולם.


למה פילוסופיה?


כי חשוב בעיניי שהצילום יעסוק ברעיונות שאפשר לחלץ מהחזותי, הפילוסופיה מנסה לעשות סדר ברעיונות ובתפיסה שלהם ולכן היא פשוט הכרחית בעיניי. הלימודים שלמדתי תמיד נראו לי כמו לימודים שכל אדם כדאי שילמד, באשר הוא ויהיה עיסוקו אשר יהיה.


תמונה-של-אסף-אלבוחר-מרצה-בקורס-צילום-למתחילים


תמונה-של-אסף-אלבוחר


תמונה-של-אסף-אלבוחר


תמונה-של-אסף-אלבוחר


אסף-אלבוחר


אסף-אלבוחר