Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם נביא הזעם


זוג מצטלם בבקתה עלובה בשנות המשבר הכלכלי בארה"ב


ווקר אוונס הוא ללא ספק אחד הצלמים החשובים והמשפיעים של המדיום לדורותיו. אוונס הוא מאבות אבותיו של הצילום הישיר, הצילום התיעודי הקלאסי בארה"ב. אוונס השפיע על כולם – רוברט פרנק, לי פרידלנדר, הלן לוויט, דיאו ארבוז, ועל ברנרד והילה בכר, מייסדי הצילום הטיפולוגי. במשך חמישים שנה ייצר ווקר אוונס אנציקלופדיה ויזואלית של אמריקה, צלולה, ישירה, מבכה את הדיכוי הקפיטליסטי הדורסני של האדם הפשוט, אבל גם מלאת כבוד וחמלה אליו. אוונס היה שווה בין כולם.


מכתיבה לצילום

ווקר אוונס ( 1903-1975 ) היה אמור להיות עוד בורג בחברה שמקדשת כסף ומעמד, הוא נולד בסיינט לואיס , מיזורי, למשפחה מבוססת, למד שנה אחת בוויליאמס ( קולג' ) ופרש מחוסר עניין, בוויליאס הוא גילה את התשוקה  למילה הכתובה. בגלל גירושי הוריו עברו אוונס ואימו לניו יורק, שם עבד בספריה ובחנות ספרים, והתשוקה לכתיבה רק התעצמה. ב – 1926 אוונס נוסע לפריז, סופג אמנות ואינטלקטואליזם סטייל פלובר ובודלייר, כותב סיפורים קצרים ומסות עיון, חי את החלום, מה גם שחל שיפור ניכר בצרפתית המדוברת שלו. ב1927 הוא חוזר לניו יורק מתוך כוונה ברורה להיות סופר ועל הדרך הוא לוקח את המצלמה שלו., בהדרגה עובר אוונס מכתיבה לצילום, לתוך הפריים שלו הוא  מביא כלים ספרותיים – ליריות, אירוניה, תיאור נוקב ונרטיב.


Walker-Evans.-42nd-Street.-1929


Lunchroom-Window,-New-York


Torn-Movie-Poster, 1931


המינהל לביטחון כלכלי

אוונס היה חלק מה – f.s.a ( פארם סקיוריטי אדמינסטריין ) או בעברית – המינהל לביטחון כלכלי. קבוצת צלמים שפעלה בשנות השלושים של המשבר הכלכלי. הבוס היה הכלכלן רוי סטייק. צלמי המינהל תיעדו את החיים בעיירות הפיתוח האמריקאיות, במגמתיות שמגויסת לטובתו של הממשל הפדרלי. בין אוונס לסטרייקר היו לא מעט חילוקי דעות. ב – 1937 פרש ווקר אוונס מה f.s.a.


New-Orleans-Houses,-1935


Walker-Evans.-Squatter's-Village.-1933


Louisiana Plantation House 1935


let us now praise famous

ב-1936 לקח ווקר אוונס חופשה ללא תשלום מהמינהל לטובת כתבה למגזין פורצ'ן על שלוש משפחות של חקלאים מאלבמה. אוונס הצטרף לחברו הסופר ג'יימס אג'י  ( James Agee ).  פורצ'ן דחו את הכתבה. התוצאה של אותו מסע היה הספר let us now praise famous man שהתפרסם ב – 1941,  ללא ספק אחד הכתבים החשובים בהיסטוריה של ארה"ב. מסה תיעודית/ אוטוביוגרפית על חקלאים בודדים שחיים באיזור צחיח. הצילומים של אוונס חשפו את הטרגדיה העצומה של החקלאים בתקופת בצורת ומשבר כלכלי קולוסאלי.


Alabama Tenant Farmer Wife


alabama-tenent-farmer, 1936


מצלם ברכבת התחתית

ב – 1938 ירד ווקר אוונס לתעלות של הרכבת התחתית. אוונס לקח איתו מצלמה קטנה נסתרת, ,מעיל ארוך ומסתיר, ואת הלן לוויט, חברה, וצלמת בזכות עצמה. שניים מושכים פחות תשומת לב. הוא חשב. במשך שלוש שנים צילם ווקר אוונס את נוסעי התחתית, לא מודעים למצלמה, לא נשמרים, מבע הפנים נטול מסיכה מסגיר רגשות. ומצב נפשי. אוונס כתב “The guard is down and the mask is off,”, נוסעי התחתית אינם מודעים למצלמה של אוונס,. התוצאה היא פורטרטים של אנשים , שקועים בעצמם, בשגרה, מנותקים.


פורטרט של נוסע ברכבת התחתית, שנות ה30 ניו יורק


פורטרט של נוסעת ברכבת התחתית ניו יורק


אחרית דבר

צלם חברתי? צלם תיעודי? כל ההגדרות האלו רק מנמיכות טוס את ווקר אוונס. הוא היה שליח, שליח של אמת, שליח של אלו שמזלם לא שפר עליהם, בגלל משבר כלכלי כזה או אחר. הוא היה הצלם של האדם הפשוט. זה שקם בבוקר , נוסע לעבודה אפורה, נשחק לאיטו, וחוזר לדירת שיכון בבאר שבע, נהריה או בתל אביב.