Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם מזדהה עם מיעוטים


כריס קיליפ עצמו, 2014.


מילים ולחן – נילי ממן


"תמיד ניסיתי לצלם באחריות, רציתי שזה יהיה יותר מתיעוד, שזה יהיה הכי קרוב שאפשר לנושא".


כריס קיליפ (יליד שנת 1946, אירלנד), שייך לדור המייסדים של צלמים שהתעניינו בתיעוד נושאים חברתיים ופוליטיים של מעמד הפועלים בשנות ה-70 וה-80 באנגליה. קיליפ השפיע מאוד בביסוס מעמדו של הצילום כצורת אמנות לגיטימית, באמצעות ייסודן של שתי גלריות שהקים באנגליה ( גלריות שהשפיעו מאוד על עולם האמנות ) ובאמצעות שני ספרים חשובים מאוד שפרסם : Isle of Man ו- In Flagrante.


קבוצות אתניות ותעשיה מתפוררת בעידן מרגרט תאצ'ר

קיליפ מתעד אנשים ונופים בסביבתם הטבעית. בספרו Isle of Man הוא תיעד את אורח החיים שהולך ונעלם של המנקס, קבוצת אתנית, שחיה באי מאן בים האירי, מקום הולדתו של קיליפ.


סדרת צילומים נוספת התרחשה בצפון-מזרח אנגליה, הוא תיעד והנציח את התעשיה שהיתה מסימני ההיכר של הערים האלו, תעשיה שהלכה וקרסה בשנות השמונים תחת שלטונה של מרגרט ת'אצר. הוא תיעד את התפוררות הערים, את האדם שהולך ומאבד מביטחונו הכלכלי, את הקשיים החברתיים. הצילומים של קיליפ חושפים בבוטות רבה את הנסיבות הכלכליות והתרבותיות ולכן מעניקים להם את העוצמה הפוליטית החתרנית שלהם.


Chris-Killip,-Boat-repair,-Skinningrove,-North-Yorkshire,-1983


Chris-Killip,-Boo-and-his-rabbit,-Lynemouth,-1983


Chris-Killip,-Rocker-and-Rosie-going-home,-Lynemouth,-1984


הצמיגים של פירלי

קיליפ נוהג להשתלב בתוך חיי הקהילה שאותה הוא מתעד, הוא בונה איתם יחסים לאורך תקופות זמן ארוכות. הקירבה הזאת יוצרת דימויים חדים, נוגעים ללב, של קהילות אנושיות שחיות בשולי החברה באנגליה. כך הוא תיעד את עובדי חברת הצמיגים פירלי, ואת תושביו של כפר Lynemouth , שמתפרנסים מאיסוף פחם מהים. מאידך הקירבה הזאת למצולמיו העמידה אותו לא פעם בסכנה, כאשר פעם אחת הוכה בראשו במוט ברזל כשצילם במירוץ סוסים לא חוקי, אבל לרוב המקומיים רצו שקיליפ יצליח, שקיליפ ייצג אותם ואת חייהם בעולם.


בין השנים 1992 ל-2004 תיעד קיליפ עולים לרגל וסצינות נוספות בכפרים באירלנד, התוצאה פורסמה בספר Here Comes Everybody שיצא ב-2009.


כריס-קיליפ-פירלי-1988מאמר בבלוג של צילום בעם


כריס-קיליפ,-פירלי,-1988


ולסיום סיומת

ברטרוספקטיבה שהציג יחד עם ספר שהוציא העבודה, ב-2012, קיבץ 116 פורטרטים שנעשו בין השנים 1969-2005, רובן לא פורסמו מעולם. זהו גוף עבודה גדול מאוד שמשקף את אנגליה שאחרי המלחמה, אחרי קריסתה של האימפריה הבריטית. האדם במרכז התמונה, נראה מודאג, מותש כאילו סוחב את העולם על כתפיו, יחד עם זאת הדמויות מקרינות נוכחות, מסתורין, זוהר. הוא לוכד בתמונותיו את הנפש האנושית, כמו גחלת מתוך העפר.


כריס-קיליפ,-פאנקיסטים, 1985


כריס-קיליפ,-אב-ובן-צופים-במצעד,-ניוקאסל,-1980


את הצלם כריס קיליפ גילינו בסדרת ההרצאות " מסביב לעולם בשישה מפגשים" בהנחיית שרה פילר. מתוך ההרצאה על הצילום הבריטי – מפוקס טלבוט ועד מרטין פר.