Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם מדריך לצילום מקצועי


תמונה של צילום-כוס--זכוכית-בסטודיו

אם אתם בעניין של צילום מקצועי אם יש לכם שאיפות להיות צלמים ואתם חושבים להפוך תחביב לכדי למקור פרנסה, הנה מאמר שיעשה לכם הכרות ראשונית עם עולם הצילום המסחרי.

צילום מקצועי – אפשרויות תעסוקה

הצילום מציע מגוון של תחומים ( לפי סוג הצילום ) ואפשרויות תעסוקה ( סוג המשרה ואופי העבודה ). ברוב המקרים, צלם הוא בעל עסק עצמאי, וזה לא משנה אם אתם צלמי אירועים, מזון, או אופנה. יש גם צלמים שמועסקים בחברות גדולות כשכירים, אבל זה פחות נפוץ באופן משמעותי.

צלמי פרסום ותעשייה

בין אם אתם צלמי מוצר או אופנה, מזון או תכשיטים עיתונות או ארכיטקטורה, אתם נדרשים להיות עצמאיים. בדרך כלל גם יהיה לכם סטודיו לצילום משלכם, צלמי אדריכלות ועיתונות לא זקוקים לסטודיו, אבל צלמי אופנה צריכים גם צריכים. הלקוחות שלכם יהיו משרדי פרסום ויחסי ציבור, חברות הייטק או תעשיות כבדות ( הגיעה מכונה חדשה למפעל ), מותגי אופנה, מעצבות אופנה צעירות, אדריכלים, מגזינים, משרדים של עורכי דין שצריכים פורטרטים לאתר אינטרנט ועוד עוד עוד….

צלמים שכירים

אתם לא חייבים להיות עצמאיים, אפשר להיות צלם רפואי בבית חולים או צלם משטרתי במז"פ. מניסיון, זה לא פשוט למצוא משרת צילום במוסד ציבורי או בחברה גדולה. לא פשוט אבל אפשרי. קודם כל צריך לדעת אילו גופים מעסיקים צלם in house. אחרי שיהיו לכם את הנתונים , תוכלו לפנות ישירות למחלקת הצילום של אותה חברה/ מוסד ולנסות לברר אם דרוש להם צלם.

אסיסטנט זו לא מילה גסה

לפני שאתם רצים לפתוח סטודיו לצילום כדאי שתשקלו להיות אסיסטנטים של צלם אחד או מספר צלמים. כמובן חשוב לכוון לאותם צלמים שמתעסקים בתחום שאותו אתם רוצים לפתח. אסיסטנט של צלם זה סוג של בית ספר לצילום, אבל מעשי והלכה למעשה. אתם לא רק תלמדו איך לצלם, אלא גם איך השוק מתנהל, מי הלקוחות הפוטנציאלים, ועד המון דברים חשובים שלא בהכרח קשור למצלמה ולאור.

צילום מקצועי – זה לא רק צילום

מהר מאוד תיווכחו לדעת שהצילום הוא עוד חלק בעבודת הצלם. להשיג לקוחות צריך? צריך. קוראים לזה שיווק, פגישות ( רצוי שיהיו ) להפעיל את דף הפייסבוק, לתחזק את הציוד, להיות צלם זה בעצם להיות איש שיווק/ אדמיניסטרציה / תחזוקה / ניקיון.

הנה כמה דברים שחייבים לדעת לעשות. אם אתם רוצים להיות צלמים מקצועיים.

• שיווק וקשירת קשרים כדי למצוא לקוחות חדשים.
• תקשורת עם לקוחות על מנת להבין את צרכיהם.
• הכנות לצילומים- מציאת אתרים לצילום, קביעת ותיאום זמנים, השכרת ציוד וכו').

• תחזוק דף פייסבוק ויצירת נראות ברשת.
• עבודת סבלות, הרכבת ופירוק תאורה, רקעים, אביזרים וציוד אחר.
• צילום ועיבוד תמונות – אם שכחתם, זאת הסיבה שבחרתם בצילום.
• ביצוע משימות מנהליות כגון הגשת חשבון ללקוח, הצעות מחיר וכו.

כישורים נדרשים לצלמים מקצועיים

סגנון אישי – לקוחות יבחרו בכם בגלל סגנון צילום ייחודי.. לקוחות הם מחפשים סגנון ספציפי של צילום, זה קורה הרבה בצילום אופנה, בצילום אוכל, ובכל סוג צילום שאינו תעשייתי/ קטלוגי. אז כדאי שתפתחו שפה צילומית שהיא רק שלכם ( זה לוקח זמן ).
מקצועיות – הסגנון האישי לא יכול לבוא על חשבון המקצועיות. זה מתחיל בשליטה אבסולוטית בציוד שלכם, ולא פחות חשוב, להבין באופן מעמיק את הכלי הכי חשוב של המדיום הצילומי – האור. באופן כללי וביחס לסוג הצילום שבו אתם עוסקים.
תקשורת ויחסי אנוש – מערכות היחסים עם הלקוחות הינן חשובות מאוד בקריירת צילום, במיוחד עבור אלה המנהלים עסק משלהם או עובדים כפרילנסרים, ולכן כישורי תקשורת טובים הם חיוניים. יהיה עליכם לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הלקוחות שלכם על מנת להבין את רצונותיהם וצרכיהם. לא פעם תצטרכו לבצע צילום פעם נוספת, כי הלקוח לא מרוצה עד הסוף. לבלוע רוק ולצלם שוב.
כישורים עסקיים – בין אם אתם פרילנסרים ובין אם יש לכם סטודיו לצילום. עליכם להיות מסוגלים לנהל את העסק מהפן שיווקי/מנהלי/ אדמיניסרטיבי שלו. אז נכון שצילום זה אמנות, וכולם יודעים שאמנים וחוש עסקי לא כל כך מתחברים, זה הזמן להתחיל להיות מסודרים בחיים לדעת איפה כל דבר נמצא, ללמוד איזה משפט שיווקי אחד או שניים, ולקנות מחורר, כדי לחורר את החשבוניות לתיוק. אותן חשבוניות שאתם תמסרו ללקוחות שלכם, אחרי עוד צילום מוצלח.

צילום מקצועי – גורם הזמן

אם אתם חושבים שכל זה לוקח תוך שנה שנתיים, טעות. טעות. ועוד פעם טעות. כמו בכל עסק אחר, בתחום אחר, גם הצילום דורש התמדה, עקביות, אורך רוח, והרבה זמן. זה קורה לאט, עקב בצד אגודל. הרבה מתחילים חזק, מפוצצים באנרגיות, אנרגיות של התחלה הן תמיד בשמיים.. קשה לשמור על אנרגיות כאלה לאורך זמן. פתאום העניינים פחות מסתדרים, ומי שהבטיח לכם יום צילום ועבודה, נזכר שיש לו עובד ממש מוכשר שבדיוק קנה מצלמה, אז הוא כבר יצלם. זה קורה לכולם, ושזה לא ישבור אתכם. לכן נדרשת סבלנות, וכמה שיותר. אם תעשו את הדברים נכון ולאורך זמן , זה בטוח יצליח. ולא לשכוח שטעויות קורות בדרך, לכולם.