Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם אבסטרקט


Aaron-siskind-man-in-bad-1940


אהרון סיסקינד (1903-1981) נולד בניו יורק, בנם של מהגרים יהודים מרוסיה. חמישי מתוך שישה ילדים. סיסקינד הושפע מהציור המופשט אקספרסיוניסטי ובמהלך השנים עבר מצילום תיעודי חברתי לצילום מופשט. במקצועו היה מורה לאנגלית, 21 שנים לימד סיסקינד במערכת החינוך הציבורי בניו יורק. אהבותיו הראשונות היו מוזיקה ושירה. לפני נסיעתו לירח הדבש קיבל מצלמה, כמתנת פרידה, כך הגיע  לצילום.


מתחיל כצלם תיעודי

סיסקינד החל את דרכו כצלם תיעודי. בשנות ה – 30 הוא היה חלק מה – Photo league. קבוצת צלמים אשר פעלה בשנות המשבר הכלכלי בארה"ב.  צלמי הקבוצה תיעדו את החיים בשכונות העוני בניו יורק. Harlem Document הוא התיעוד המשמעותי של אהרון סיסקינד. עם השנים התעניין סיסקינד בתיעוד הארכיטקטוני של השכונות, ופחות בחיי התושבים.


אהרון-סיסקינד-harlem-document, 1940


אהרון-סיסקינד-harlem-document


אהרון-סיסקינד-harlem-document


Harlem-Nightclub-Stripper-II,-from-the-Photo-League-Feature-Group-project-Harlem-Document


צילום מופשט

בתחילת שנות הארבעים זונח אהרון סיסקינד את הצילום התיעודי ועובר לצילום המופשט. זה קורה גם בגלל קשרים חדשים שיש לו עם ציירים מהזרם האקספרסיוניסטי המופשט – פרנץ קליין, מארק רות'קו, בארט ניומן ואדולף גוטליב. סיסקינד גם מתחיל להציג בגלריה של צ'ארלס אגן, גלריה שהתמחתה באקספרסיוניזם מופשט.


סיסקינד היה מראשוני הצלמים ששילבו את הצילום הישיר (  straight photography ) עם מופשט. הוא פועל במישור השטוח של התמונה, הדו מימדי. הוא משתמש בתצלומי תקריב ומדגיש  קו, מירקם ומיקצב על פני הקשר (קונטקסט) ותוכן. בקיצור הוא חזק בהזרה ( מלשון זר ).


Jalapa-15-1974,-from-the-series-Homage-to-Franz-Kline


Untitled-1961-Franz-kline


צילום מופשט של אהרון-סיסקינד-1952


צילום-מופשט-אהרון-סיסקינד


אהרון והארי

ב-1951 מזמין הצלם הארי קלאהאן את סיסקינד להצטרף לסגל האקדמי של ה-Institute of Design בשיקגו. עשר שנים אחרי עוזב קלאהאן את המכון וסיסקינד מקבל אכבר מינוי – ראש המחלקה לצילום. תשוקתו של סיסקינד לדו מימד ולצילומי ארכיטקטורה רק גדלה ובין 1952-1953 מצלמים תלמידיו את המבנים של צמד האדריכלים לואיס סאליבן ודנקמר אדלר (Dankmar Adler and Louis Sullivan) שהיו מאבות המודרניזם באדריכלות, סאליבן הוא זה  שהגה את רעיון  גורדי השחקים.


צילום-של-אהרון-סיסקינד-ללואיס-סאליבן


בניין-האודיטורים-בשיקגו-צילום-של-ריצ'ארד-ניקל-ללואיס-סאליבן


עונג אימה וריחוף

אולי בגלל שאהב מקומות הומי אדם עם פעילויות ספונטניות של אודינרי פיפל,  צילם אהרון סיסקינד בחוף הים של שיקגו את הסדרה Pleasures and Terrors of Levitation ( עונג ואימה בריחוף ). צילומים של נערים קופצים למים בחוף הים בשיקגו. סיסקינד נמשך לנועזות ולספונטניות של הנערים, גמו גם לאתלטיות שלהם. הנערים הקופצים מצולמים על רקע  של שמיים לבנים נטולי קונטקסט כאשר לא ברור אם הנערים נופלים לתהום הנשיה או מרחפים בסבבה באוויר.


ב-1971 סיסקינד נענה להזמנה נוספת של קלאהאן ועובר ללמד ב-Rhode Island School of Design, חמש שנים אחרכך הוא פורש מהוראה. סיסקינד נפטר ב-1991, בגיל 87. בפרובידנס, רוד איילנד.


קופץ-למים-צילום-אהרון-סיסקינד


Pleasures-and-Terrors-of-Levitation-#-37”-(1953)


אהרון סיסקינד – מקורות

מאמר על סיסקינד באתר של המחלקה לצילום באוניברסיטת קולומביה


מאמר על קבוצת הצלמים אמריקן ליג פוטו


Pleasures and Terrors of Levitation