המסלול השנתי
ללימודי צילום ואמנות

פתיחה: יום רביעי, 15/12/21

 

מחזור נוסף של המסלול השנתי ללימודי צילום ואמנות יוצא לדרך. והדרך ארוכה היא ומלאת גילויים ואתגרים, העמקה והתפתחות אישית, בליווי ובהנחיית מיטב המרצות והמרצים.
המסלול הייחודי משלב בין הקניית יכולות טכניות ופרקטיקות צילום מתקדמות לבין שימוש במדיום הצילומי כפלטפורמה לביטוי אישי ולמעורבות חברתית. המסלול השנתי ללימודי צילום ואמנות מיועד למעוניינים/ות ללמוד ולהבין לעומק את המדיום הצילומי ולהתפתח כצלמים/ות וכאמנים/יות.
המסלול משלב הקניית פרקטיקה ויכולות מקצועיות מתקדמות, היכרות עם תולדות הצילום ועם זרמים באמנות העכשווית ושימוש במדיום הצילומי כפלטפורמה לביטוי אישי ולחשיבה ביקורתית. במהלך שנת הלימודים ירכשו המשתתפים/ות כלים אשר יאפשרו להם/ן לגבש כיווני מחשבה ויצירה בתחומים שונים בצילום ובאמנות. סגל המרצות והמרצים מורכב ממיטב הכוחות בזירת הצילום והאמנות – אמנים/יות פעילים/ות, אוצרים/ות, צלמים/ות מסחריים/יות ומרצים/ות בבתי ספר גבוהים לצילום.

 

מי ומה במסלול השנתי ללימודי צילום ואמנות?

 

המתודיקה של הצילום – הדס בור

הדס בור, צלמת. מתמחה בצילום מסחרי, בעלת ניסיון רב בהוראת צילום ובעיבוד תמונה. מלמדת במסגרות לימוד מגוונות. הקורס "המתודיקה של הצילום" משלב תאוריה ותרגול מעשי, ועוסק באבות המזון של הצילום – הפריים הצילומי, האור והצבע. משתתפי/ות הקורס ירכשו כלים אשר יאפשרו להם/ן לפתח את היצירתיות ולשכלל את המיומנויות הטכניות. במהלך הקורס נבין את המשמעויות השונות של הפריים הצילומי, נלמד את סגולותיו והשפעתו של האור על הצילום, ונחקור את תורת הצבע על מנת להשתמש בו באופן מודע ומושכל. הקורס מורכב מהרצאות תיאורטיות, תרגולים מעשיים וניתוח עבודות של משתתפי/ות הקורס .

 

הדס בור. מתוך הסדרה "קו התפר"

השפה הצילומית – ביטוי אישי בצילום – דיוי בראל

דיוי בראל, מייסד צילום בעם (ביחד עם שגיא שועלי). בוגר החוג לצילום במכללת הדסה, ירושליםץ מורה בעל ניסיון עשיר בהוראה ואמן. חבר גלריה אינדי – גלריה שיתופית לצילום. בהנחייתו יצאו המשתתפים/ות מסע של לימוד וחקירה של המרכיבים הוויזואליים, הטכניים והתיאורטיים של שפת הצילום והתנסות בשלבי עבודה שונים. במהלך הקורס יעבדו המשתתפים/ות על פרויקטים אישיים ויבחנו לעומק את ההיבטים החזותיים, הרעיוניים, והרגשיים בעבודותיהם/ן. הקורס מאפשר התנסות בשלבי העבודה השונים – בחירת נושא אישי, בחירת הפרקטיקה הצילומית, מיון, בחירה ועריכה, בניית סדרות ואופני תצוגה.

תולדות הצילום – שרה פילר

שרה פילר, מורה לצילום ומרצה לתולדות הצילום, תיקח את משתתפי/ות המסלול לתחילת ימי המדיום הצילומי, ומשם, בסדרת הרצאות שבוחנות נושאי חתך בצילום, עד לצילום העכשווי. בכל אחד מהמפגשים ייבחן ז'אנר אחר בצילום, על התפתחותו, הצלמים/ות הפעילים/ות במסגרתו, הגישות הסגנוניות והתפישות התרבותיות המיוצגות באמצעותו.

 

צילום: רונית שפירא

 

PHOTO IS:VOICE – השמעת קול באמצעות שפת הצילום

השנה, יזכו משתתפי/ות המסלול בקורס מלא להכשרת מנחות ומנחים לפעילות במתודולוגיית PHOTO IS:VOICE , שמתפתחת בשנים האחרונות במטרה לסייע לאוכלוסיות וקהילות שונות להשמיע את קולן, למחות, ולשתף בסיפורן, באמצעות הצילום. את הקורס ינחה צוות PHOTO IS:RAEL , שמקיים פעילות חברתית שוטפת עם קבוצות שונות ברחבי הארץ.

 

אודי קצמן. נמל אשדוד, 2009

צילום סטודיו – אודי קצמן

אודי קצמן הוא צלם שמתמחה בצילום מוצרים, ארכיטקטורה ועיצוב פנים, וגם קולנוען שמתנסה במציאות וירטואלית. משתתפי/ות המסלול יפגשו את אודי לחמישה מפגשים שבהם ילמדו את יסודות צילום הסטודיו. הקורס מקנה ניסיון מעשי בעבודה עם ציוד סטודיו מקצועי ועם סוגי תאורה מגוונים. טבע דומם, תכנון סט צילומי, סקיצות תאורה, פלאשים, מדידות אור מתקדמות ועוד.

 

יונתן בלום. הבילויים, 2014. צולם עבור ידיעות אחרונות

צילום פורטרטים בסטודיו – יונתן בלום

יונתן בלום הוא מהבולטים בין צלמי הפורטרטים בארץ, עם ניסיון אינסופי בצילום מגזין ועיתונות בחדשות, את, ג'רוזלם פוסט, סאנדי טיימס והמוספים השונים של ידיעות אחרונות. במהלך הסדנה עם יונתן ירכשו משתתפי/ות המסלול ידע וניסיון מעשי בצילום פורטרטים בסטודיו – שיטות תאורה, טכניקות עבודה מול מצולם/ת, ניתוח של מבנה הפנים, שיקולים בבניית הפריים והקומפוזיציה, שימוש מושכל באור יום ובתאורת סטודיו ועוד.

 

שירלי וגנר. הדף, 2019. באדיבות גלריה רוזנפלד

סוגיות מרכזיות בצילום עכשווי בזירה הבינלאומית – שירלי וגנר

שירלי וגנר, אמנית רב-תחומית המתמקדת בצילום ומרצה לאמנות בינתחומית, תלווה את משתתפי/ות המסלול לשישה מפגשים שבהם תסקור אלמנטים מרכזיים במהפכה שהתחוללה במהלך שני העשורים האחרונים בצילום. בעשורים אלה, הפך הצילום ממדיום אמנותי הנסמך על קטגוריות ברורות (צילום רחוב, צילום מבוים, צילום ישיר) לפרקטיקה מורכבת ומרובדת המתקיימת בהקשרים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים. בקורס נראה כיצד צלמים/ות עכשוויים/ות פורצים/ות את גבולות הז׳אנרים המוכרים של צילום נוף, פורטרט או טבע דומם, ויחד עם זאת ניווכח שגם בעשייתם/ן העכשווית הם/הן מהדהדים/ות לרגעים מרכזיים בהיסטוריה של הצילום ובשפת המדיום עצמה.

 

איילת השחר כהן. חדר שינה, 2019

קורס הנחיה מרכזי – עם דיוי בראל ומרצים/ות אורחים/ות
איילת השחר כהן, תמיר צדוק וטל גורדון

באמצעות עבודה מתמשכת על גופי עבודה אישיים, ישכללו הסטודנטים/יות את דרכי הביטוי במדיום הצילומי ויפתחו שפה אישית. הקורס משלב עבודה מעשית, ביקורת עבודות, לימוד ודיון תאורטי, היכרות עם צלמים/ות בולטים/ות מהמאה העשרים ועד היום, וגישות שונות, חדשות ומקוריות שמציע המדיום. במהלך הקורס תעביר האמנית והמרצה איילת השחר כהן סדנה של צילום מטופל והאמן תמיר צדוק יעביר סדנה של צילום וידאו. בסדנה נוספת עם טל גורדון, מוזיקאית וכותבת, ייבחנו יחסי הגומלין הנוצרים בין שני מרחבי הפעולה – צילום וכתיבה. במהלך הקורס נצא לסיור גלריות ולפגישה עם אמן/ית בסטודיו, נכיר אופני הדפסה, תצוגה והצבה.

בסוף הקורס, יציגו המשתתפים/ות את גופי העבודה בתערוכת גמר.

 

תמיר צדוק. Matza maker ,2009. סטילס מתוך וידאו

למערך השיעורים

  • משך הקורס: 20 ימי לימודים מלאים
  • מיקום: צילום בעם
  • מחיר: 9,500 שקל
  • משתתפים: מספר המשתתפים/ות מוגבל ל-14
  • מועדי פתיחה:

    המסלול השנתי 9:30-18:00 15/12/21 יום רביעי
    ההצטרפות למסלול מותנית בראיון קבלה ובהצגת תיק עבודות.

    טופס קורס

    טופס קורס

    גלריה - המסלול השנתי ללימודי צילום ואמנות