שירלי וגנר

מגמות בצילום העכשווי
אונליין

מועד פתיחה יעודכן בקרוב

סדרת ההרצאות ״מגמות בצילום העכשווי הבינלאומי״ תבחן את התפתחות הצילום בשדה הבינלאומי במספר העשורים האחרונים כפרקטיקה ביקורתית חוצה גבולות, שנוצרה מתוך דיאלוג מפוכח עם ההסטוריה של הצילום, שפת הצילום ותכנים הקשורים לתרבות הוויזואלית העכשווית.

הסדרה תציע שישה מפגשים, בני שעה וחצי כל אחד נקודת המוצא לכל מפגש הוא יסוד תמטי בצילום המוכר לנו מלימודי יסודות הצילום, דרכו נציע פרשנות עכשווית וביקורתית. מושגים כמו "זמן", "אור", "מקום", ״חדר החושך״ ו"הפריים" ינחו אותנו במסע המרתק אל תוך מחילת הארנב של הצילום העכשווי. הסדרה מורכבת מהרצאות תיאורטיות בזום. אחרי כל הרצאה יינתן זמן לשאלות ותשובות.

בשנים האחרונות האור תופס בהדרגה מקום מרכזי בתודעתם של אמנים ואמניות כנושא לעבודה, והופך מכלי חשיפה טכני לכלי חומרי ומהותי לתוכן העבודה, המניע חקירה וויזואלית של המרחב החברתי, הפוליטי וההסטורי של הדימוי המצולם. במפגש זה נעקוב אחר עבודותיהם של פיליפ לורקה דה קורצ‘יה, אנג‘לה סטרסהיים, וואליד בשטי, ליסה אופנהיים, זואי לאונרד, אוטה בארת, לורה טיברגן.

זמן
מ״הרגע המכריע״ של צילום הרחוב של המאה העשרים ועד ל״רגע הלא-מכריע״ בצילום עכשווי, נבדוק גישות שונות לתפיסת הרגע הצילומי ופרשנויות מבוססות תהליך ומשך פעולה, באופן שנדמה הפוך לתפיסה של הרגע המכריע. בין הצלמים בהם נדון: הירושי סוגימוטו, ברברה פרובסט, וולפגנג טילמנס, אורי גרשט, סטפן הילקס, סטיבן שור, לורל נקאדטה וזאנל מוהולי.

אור 
בשנים האחרונות האור תופס בהדרגה מקום מרכזי בתודעתם של אמנים ואמניות כנושא לעבודה, והופך מכלי חשיפה טכני לכלי חומרי ומהותי לתוכן העבודה, המניע חקירה וויזואלית של המרחב החברתי, הפוליטי וההסטורי של הדימוי המצולם. במפגש זה נעקוב אחר עבודותיהם של פיליפ לורקה דה קורצ‘יה, אנג‘לה סטרסהיים, וואליד בשטי, ליסה אופנהיים, זואי לאונרד, אוטה בארת, לורה טיברגן.

מקום
האם ניתן להתבונן כיום מבעד לעדשת המצלמה ב״מקום״ כזירה נייטרלית, המשוללת הקשרים תרבותיים, חברתיים או פוליטיים? באילו אופנים וכלים מאתגר צילום הנוף כיום את מבטנו אל עבר המקום המצולם? במפגש נעקוב אחר צילום נוף ומקום תוך חשיפת מנגנונים הנטועים בו ומטעינים אותו כמרחב תרבותי, פוליטי וממסדי. בין האמניות והאמנים: לואיז לואלר, תומאס סטרוט, טרוור פאגלן, תומס רוף, קנדידה הופר, מרקוס דסיינו, מורטון בארקר.

חדר החושך
בשנים האחרונות, בהן המצלמות הדיגיטליות והפוטושופ החליפו את מקומם של סרט הצילום וחדר החושך, בולטת דווקא החזרה לתכנים הקשורים לצילום אנלוגי, לפרקטיקות חזותיות של חדר החושך המתכתבות ישירות עם צילום של המאה ה- 19.במפגש זה נעקוב אחר הפרקטיקות ותהליכי העבודה של ליז דשנז, איילין קווינלן, כריס מק‘קאו, ג‘ון קיארה, מריה רוברטסון, מייגן ריפנהוף, אליסון רוסיטר, דירק בירקמן, פול מ‘פאגי סאפויה.

המופשט
שאלת המופשט בצילום כיום היא שאלה מורכבת. רבות נכתב על צילום כאינדקס, כדימוי הקשור בהטבעת אור על נייר הצילום, פעולה המרחיקה אותו מהפשטה הקשורה בשאלות של ייצוג. במפגש זה נתבונן בתפיסה זו ונבדוק כיצד אמנים ואמניות שונים מתמודדים וחוקרים את המופשט בצילום: מלואיס בלץ לברברה קאסטן, ג‘יימס וולינג, מארקו ברוייר, אולה קולהמיינן, שרה ון דר ביק, ביל ארמסטרונג, סילביה וולף ועוד.

הפריים 
האם ניתן לומר שצילום בצורתו המורחבת כיום מתקיים בין סטטיות ותנועה? במפגש זה נתבונן בפרקטיקות עכשוויות החוצות מצילום לוידאו או לקולנוע ומתקיימות בשדה מדיומלי מורחב. דרך פרקטיקות אלו נוצרים דימויים היברידיים, הלכודים בין פריים אחד ויחיד לרבים: מסם טיילור ווד, דרך ננסי דוונפורט, כריסטיאן מרקלי, דאגלס גורדון, טסיטה דין, אלקס פרייגר, גרגורי קרודסון, ביל ויולה, וויליאם קנטרידג‘.

מרצה: שירלי וגנר – אמנית רב-תחומית המתמקדת בצילום. בוגרת המדרשה לאמנות (1994) ובוגרת התוכנית לתואר שני באמנות מאוניברסיטת ייל בהצטיינות (2002). זוכת פרס עידוד היצירה מטעם משרד התרבות (2017).
עבודותיה הוצגו בארצות הברית, באירופה ובישראל, בין השאר במוזיאון אייסליפ לאמנות בניו יורק, במוזיאון תל אביב לאמנות, במוזיאון גוך בגרמניה ועוד. עבודותיה נכללות באוספים מוזיאליים ופרטיים רבים. וגנר היא מרצה לאמנות בינתחומית בשנקר ובמנשר בית הספר הגבוה לאמנות. מיוצגת על ידי גלריה רוזנפלד בתל אביב וגלריה פארידה קאדוט בפריז.

  • משך הקורס: שישה מפגשים חד שבועיים בין השעות 19:00-20:30
  • מיקום: אונליין
  • מחיר: 780 שקל
  • טופס קורס

    טופס קורס