Jump to Content Jump to footer

אנשי ההשראה שלנו אינטרview עם דותן גור


דותן-גור-מרצה-בקורס-צילום-ווידאו


את דותן גור אנחנו מכירים כבר כמה שנים טובות, עוד מהימים שהיה מדפיס שחור לבן בחדר החושך שלנו. כבר אז היה ברור שמדובר בטלנט, מלא בכישרון ואמביציה. מאז הוא הספיק ללמוד קולנוע, לעשות סרטים כאלה ואחרים, ולאט לאט הוא תופס מקום של כבוד בתעשיה. דותן הוא המרצה בקורס צילום וידאו שייפתח בשבוע הבא. לכבוד הארוע, קיימנו איתו ראיון קצר.


ספר קצת על עצמך, איך הגעת לצילום קולנוע בפרט? איפה למדת? ומה אתה עושה היום?


בנעורי לא הייתי חשוף לעולם האמנות יותר מידיי, ובתחום הריאלי הלך לי דיי בקלות. יצא שהתחלתי מסלול של עתודה אקדמאית, ולאחריה שירתתי בצבא כקצין ומהנדס תעשייה וניהול. באיזשהו שלב הבנתי שזה לא מעניין אותי.. חיפשתי איזשהו תחביב וקניתי מצלמה דיגיטלית קטנה ופשוטה. עם הזמן גיליתי יותר ויותר עניין בצילום והתחלתי לקחת קורסי צילום סטילס במקביל לשירות הצבאי. איך שהשתחררתי פניתי ללימודי הקולנוע באוניברסיטת תל אביב, ובדיעבד אני יכול לומר שזאת הייתה החלטה משנת חיים. כיום אני עובד כבמאי, צלם ועורך פרילאנס, בעיקר בתחום הפרסום, ובמקביל מפתח פרוייקטים אמנותיים שלי.


מה התחום האהוב עליך בעשייה הקולנועית? איזה חלק אתה מעדיף בעבודה שלך? בימוי? צילום? עריכה?


יצא לי לעבוד במגוון גדול של תפקידים בתוך העשייה הקולנועית – במאי, תסריטאי, מפיק, צלם, עורך, סאונדמן ועוד.. לכל אחד מהתפקידים יש את הקסם שלו. אני מעדיף את הבימוי, כי הוא כולל נגיעה בכל התחומים יחד, מין שילוב בין ניהול ויצירה. בבימוי אתה צריך לראות את התמונה הגדולה, לרתום צוות של אנשים יצירתיים לכיוון אמנותי מסויים, ואני מאוד אוהב את זה. זאת עבודה בקבוצה, עם אילוצים תקציביים, לפעמים תובענית, אבל לרוב מספקת. עם זאת, אני חושב שאנחנו חיים בעידן שהוא יותר מולטי-טסקינג, ככה שנחמד ואפשר לעשות כל מיני דברים שונים ומגוונים.


במה שונה צילום סטילס מצילום ווידאו?


בצילום סטילס הדגש הוא על הקפאת המציאות, על בחירת הרגע הנכון בתוך הסיטואציה, זאת אמנות בדידה לעומת הוידאו שהינו אמנות רציפה המשלבת קול ותנועה. בשתי האמנויות ישנה דרך לספר סיפור, רק שהאמצעים שונים. בצילום סטילס העבודה היא יותר אינדיבידואלית, בעוד שבוידאו ובקולנוע מדובר בעבודת צוות ותהליך ארוך יותר. חשוב לדעת מה אתה רוצה להביע, ולהבין באילו אמצעים והיקף יהיה הכי נכון מבחינתך לעשות את זה.


יש אצלך השפעה של צילום סטילס על ווידאו על הסטילס ולהיפך?


הבנת עקרונות של קומפוזיציה וטיפול באור ובצבע שייכים לכל סוגי הצילום. ההקפדה על הפריים הבודד בצילום סטילס מסייעת לי מבחינת אסתטית בצילום ווידאו, מעין התייחסות לכל הרצף הצילומי הזה כאוסף של תמונות סטילס. מצילום הוידאו ובכלל מהקולנוע אני מקבל את ההתייחסות הסיפורית, את הקשר בין החלקים השונים שאמור לייצר משמעות. כשאני מצלם סטילס, אני מנסה לחפש את הסיפור הזה בפריים בודד.. זה כמו לתמצת משפט למילה.


תאר את תהליך העבודה על סרט קצר?


לעשות סרט קצר זה עניין של כמה חודשים עד שנה. הכול מתחיל מהתסריט, תסריט טוב זה בסיס איתן לסרט, ברגע שיש לך תסריט טוב הכול נהיה פשוט יותר, קל יותר לגייס שחקנים, צוות הפקה, מימון וכו'. אחרי שלב התסריט מתחיל שלב ה – pre production , בו מתבצעת עבודה במקביל של ליהוק, חזרות עם שחקנים, בניית תוכנית צילומים עם הצלם, בניית לו"ז צילומים עם עוזר הבמאי, עבודת ארט ועוד ועוד…


הצילומים עצמם הם הימים היקרים והארוכים, ולכן ככל שההכנה טובה יותר ככה הם מתבצעים בצורה חלקה יותר. לאחר הצילומים מגיע שלב ה – post production הכולל עריכת off line, עריכת on line ועיצוב פסקול.


איך השפיעה כניסת מצלמות רפלקס דיגיטליות בתחום הווידאו?


בימינו רוב הסטודנטים לקולנוע מחזיקים במצלמת רפלקס דיגיטלית (DSLR), בניגוד לפעם שכולם עבדו עם מצלמות ווידאו. העבודה עם DSLR מאפשרת איכות תמונה ברמה מאוד גבוהה, מה שפעם היה ניתן להשיג רק באמצעות מצלמות וידאו מקצועיות מהשורה הראשונה. אבל יחד עם זאת, מצלמות ה-DSLR עדיין בנויות יותר עבור סטילס מאשר לוידאו, ולכן על המשתמש לעשות התאמות מסויימות. על ידי הכרת המגבלות של המצלמה ואופן שימוש נכון, אפשר להגיע לתוצאות מרשימות.


להרבה אנשים שצילמו רק סטילס נוספה לפתע גם פונקציית הוידאו, והמצלמה הפכה להיברידית, מה שהביא לזליגה רבה של צלמי סטילס אל תחום הוידאו. מצלמות ה-DSLR נכנסו גם לשוק המסחרי בשנים האחרונות, ומשמשות לצילום סרטוני תדמית, קליפים, פרסומות ואפילו סדרות וסרטים. בסרט "ברבור שחור" של דארן ארנופסקי למשל, נעשה שימוש במצלמות שכאלה בחלק מהסצינות.


באיזה ציוד אתה משתמש?


אני מחזיק בשתי מצלמות DSLR, ניקון D600 וניקון D7000 עם מגוון עדשות. בנוסף מחזיק כל מיני עזרים הקשורים לתחום הוידאו, כמו מיקסר ייעודי המאפשר לי להכניס סאונד יותר איכותי למצלמה, חצובה עם ראש וידאו, מכתוף לייצוב התנועה הבא עם פולו פוקוס לשליטה נוחה יותר בפוקוס, מקליט סאונד חיצוני zoom h4n, מוט בום וקונדנסר (מיקרופון כיווני), סליידר, דולי ועוד כל מיני. אני משלים ציוד ממחסני השכרת ציוד, בעיקר תאורה.


אילו יוצרי קולנוע חביבים עליך?


מחוץ לארצנו – סטנלי קובריק, על המלאכת מחשבת, פתיח אקין על האותנטיות והדרמה חסרת הפשרות, רומן פולנסקי על המוזרות ושבירת המוסכמות, דיוויד לינץ' על הדרך שבה הוא מטפל בחריגות.


פה – אפרים קישון, על האבסורדיות הקומית והרגישות, אסי דיין שהביא לנו את החיים על פי אגפא, זה פשוט סרט גדול. מהשנים האחרונות אהבתי את שש פעמים של יונתן גורפינקל ואפס ביחסי אנוש של טליה לביא.


קורס צילום וידאו עם דותן ייפתח ביום שני, 11.5.


טעימה קטנה מתיק העבודות של דותן






קצת סטילס…


צילום-דותן-גור


צילום-דותן-גור


צילום-דותן-גור


צילום-דותן-גור


צילום-דותן-גור