Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם חי שפמו של דאלי – גברים, לכו להיבדק!

11 בנובמבר 2021
פיליפ הלסמן וסלבדור דאלי. צילום של ג'ואל יאלה ללייף, 1954

חודש נובמבר הוא חודש השפמים – מובמבר – חיבור בין מוסטאש לנובמבר. מה שאומר שבמהלך נובמבר, ולא רק, מגויסות איכויותיהם הגרפיות של השפמים המטופחים, לצורך העלאת המודעות לנושאי בריאות אצל גברים. החיבור בין השפם לבריאות הגבר נולד ב-2003, ב"Gypsy Bar" שבפיצרוי, אוסטרליה. שני חברים ישבו על כוס בירה ותהו אם יש סיכוי להחזיר לאופנה את השפם, ועל הדרך להציף את העובדה שיותר מדי גברים מתים צעירים מדי, מבעיות בריאות שהיו יכולות להימנע. מאז הם הפכו למיליונים בעולם, ובאתר https://au.movember.com/ תוכלו ללמוד על ההיסטוריה המלאה של מובמבר ועל חשיבותו.

אנחנו החלטנו לגייס למלאכה את אחד מגדולי השפמים, היחיד בכל אופן שזכה לספר משלו. השפם של דאלי.

הלסמן ודאלי. צילום של ג'ואל יאלה ללייף

הצלם הלטבי פיליפ הלסמן (1906–1979) והאמן הקטלאני סלבדור דאלי (1904–1989) חיו ועבדו בפריז בשנות השלושים, כשהסוריאליזם פרח, אבל נפגשו רק בתחילת שנות הארבעים בניו יורק. הם הכירו כשהלסמן נשלח לתעד תערוכה של דאלי והיה שם קליק. ב-37 השנים הבאות שיתפו השניים פעולה ביצירה באינספור הזדמנויות. הם נפגשו לשחק לפחות פעם בשנה, ועפו על זה – הלסמן ניסה להגשים את הדמיונות הפרועים של דאלי ודאלי מצדו התמסר ברצון לכל רעיון מטורף של הלסמן.

הספר "השפם של דאלי" הוא אחד הפרויקטים המשותפים שלהם. הספר ערוך בצורת ראיון מצולם, כשהלסמן מפנה שאלה לדאלי, ותשובתו של דאלי מופיעה מתחת לאחד מ-28 צילומים של דאלי ושפמו הוורסטילי.

הלסמן: דאלי, מה סוד ההצלחה שלך? דאלי: לספק את הדבש הנכון, לחרק הנכון, בזמן ובמקום הנכונים.

הלסמן: יש לי תחושה שגיליתי מה הסוד שלך, סלבדור. אתה משוגע? דאלי: אני משוגע? אני ללא ספק שפוי יותר ממי שקנה את הספר הזה.