Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם קזה סוזאנה Casa Sussana

סוזאנה ולנטי

שנות החמישים של המאה ה-20. ניו יורק. טיטו ולנטי ואשתו מארי חיו במנהטן, למארי היתה חנות פאות בשדרה החמישית. בלילות נהג טיטו ללבוש בגדי אישה ולהפוך לסוזנה, ודירת הזוג הפכה למקום מפגש לקהילת הקרוס-דרסינג (Cross-dressing). באמצע שנות החמישים רכשו בני הזוג שטח כפרי באזור קטסקיל ניו יורק, ועליו מבנה רחב ידיים. המקום נקרא קזה סוזאנה – והפך לגסטהאוס-אתר נופש ומקום מפלט לחברי הקהילה, רבים מהם נשואים ומנהלים חיים שגרתיים כגברים הטרוסקסואליים, שרצו לבלות סופשבוע נשי רגוע, הרחק מחיי היומיום שלהם. תמורת 25$ הציעו סוזאנה ומארי לאורחיהם לשחרר את ה-"Girl within", מונח שטבעה סוזאנה (באחד מהטורים שכתבה במגזין Transvestia).

שנת 2004. שוק פשפשים במנהטן. רוברט סוופ ומייקל הרסט, זוג אספנים מושבעים, רכשו גוף עבודות מפתיע שכלל כמה וכמה אלבומים מלאים בתצלומים מאמצע שנות החמישים ועד אמצע שנות השישים. התצלומים, כך התברר להם, מתארים את חיי היומיום הרגועים והעליזים של חבורת הנשים בקזה סוזאנה – השקיית הגינה, משחקי שולחן, מסיבות תה, קריסטמס, תצוגות אופנה מאולתרות ובילויים בטבע – חגיגה של נשיות ואופנה, ובשנת 2005 הוציאו השניים חלק מאוסף הצילומים בספר "Casa Susanna" בהוצאת PowerHouse Books.

שנת 2013. טורונטו, קנדה. ג'ק מאליק (היא אנדראה סוזן) בן ה-74, קולנוען, צלם וקרוס דרסר, מבקר בביתה של מיקי אלישיה גילברט (פעיל/ה בקהילת הטראנסג'נדר והקרוס-דרסינג ומייסד/ת ה-Fantasy Fair). מיקי מראה לו את הספר "Casa Susanna". מאליק מסתכל בצילום שעל הכריכה ואומר: "אני צילמתי את זה". הוא מתחיל לדפדף בספר, "ואת זה, ואת זה".  אנדראה סוזן היתה מהמבקרות הקבועות בקזה סוזאנה בשנים ההן, ולמעשה היתה הצלמת הרשמית של המקום, ורבים מהצילומים באוסף ובספר היו צילומים שצילמה, פיתחה והדפיסה. בראיון מרגש ב-2014 מחדרו בבית החולים, משלים ג'ק מאליק פרטים בסיפור התצלומים מקזה סוזאנה.

לראיון עם ג'אק מאליק – חלק 1 – חלק 2

ידו מעוטרת בצמידי-בית-חולים, והוא לובש טי-שירט עם הדפס של גולגולת עשויה ביצי-עין-ופרוסות בייקון. את הראיון קוטעת מפעם לפעם הודעת כריזה בית-חולימית, או אשת צוות שקוראת למאליק לטיפול. מאליק מספר איך הגיע, קולנוען וקרוס-דרסר בן 21, לביתו של דיויד ויילד, יורש מיליונים שאשתו עזבה אותו בשל אהבתו לקרוס-דרסינג. שם התוודע לפטיש של דיויד (היא גייל) לאיסוף תצלומים של קרוס-דרסינג – גברים בלבוש נשי. דיויד צייד את מאליק במצלמת רוליפלקס ובציוד פיתוח והדפסה בצבע, מה שאיפשר לחברי הקהילה לזכות בצילומים שפותחו והודפסו בדיסקרטיות. הסיכום היה – מכל צילום שצילם מאליק, קיבל דיויד עותק, לאוסף שלו, אותו סידר באלבומים גדולים בכריכות עור.

כמה שנים אחר כך, כך מספר מאליק, הכיר דיויד את ג'ואן בנט Joan Bennett, כוכבת עבר הוליוודית, והשניים נישאו. בנט לא חיבבה במיוחד את נטייתו של בעלה להתלבש בבגדי אישה. כשהחליטו בני הזוג לעבור ממנהטן לכפר, הודיעה בנט שהאלבומים לא עוברים איתם. וגם גייל לא. יש להם אנרגיות לא טובות, כך היא טענה. ובערב אחד של ריב שיכורים, הוציא דיויד את האלבומים וזרק אותם לזבל. בבוקר הם כבר לא היו שם.

ב-2014 הועלה בברודווי המחזה Casa Valentina, שכתב הארווי פיירשטיין (Harvey Fierstein) בהשראת סיפור קזה סוזאנה.

ג'ק מאליק – אנדראה סוזן נפטר/ה במרץ 2015.