Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם חיישני תמונה אלקטרוניים – CCD ו- CMOS


חיישני-תמונה-אלקטרונים


מילים – גבי גולן


חיישן התמונה האלקטרוני הוא הרכיב יוצר התמונה בכל מצלמה דיגיטלית. ה- CCD, חיישן התמונה הראשון המבוסס על הפיסיקה של המצב המוצק (Solid State) פותח כבר בשנת 1969 ע"י Smith and Boyle במסגרת עבודתם בחברת Bell. על עבודתם זו זכו בפרס נובל בפיסיקה בשנת 2009.

חיישן התמונה הראשון

אב הטיפוס הראשון של המצלמה הדיגיטלית פותח בחב' Kodak ע"י Steven Sasson בשנת 1975 ונרשם כפטנט בשנת 1978. הנשיא Obama העניק ל- Sasson בשנת 2010 מדליה נשיאותית על תרומתו הטכנולוגית. Kodak הציגה את המצלמה הדיגיטלית המקצועית הראשונה רק בשנת 1991: מחירה היה כ- 20,000$. גם אב הטיפוס מ- 1975 וגם הדגם שהוצג ב- 1991 צילמו תמונות שחור לבן בלבד. הדורות הבאים של המצלמות הדיגיטליות התבססו על המצאתו משנת 1974 של Bryce Bayer, גם הוא מחב' Kodak שאפשרה צילום בצבע תוך שימוש בחיישן תמונה יחיד.

חיישן תמונה cmos

כיום, רוב המצלמות הדיגיטליות מבוססות על חיישן תמונה מסוג CMOS שפותח בשנת 1993 ע"י Eric Fossum במסגרת עבודתו ב- JPL והופיע לראשונה כמוצר מסחרי במצלמה מדגם Canon D30 בשנת 2000. חיישנים מסוג זה מאפשרים כיום צילום ברזולוציה גבוהה בקצב מהיר, שימוש ב-Live View וצילום וידאו באיכות HD ובאיכות 4K (וגם 8K) בשילוב צילום סטילס.


מענין לציין שחיישן התמונה האלקטרוני המהווה את ליבה של כל מצלמה דיגיטלית הינו בבסיסו התקן אנאלוגי!


גבי גולן – מומחה לטכנולוגיות בצילום דיגיטלי. מרצה במכללת הדסה ובמכללה לצילום קריית אונו. בעל תואר ראשון בצילום מן המכון הטכנולוגי ברוצ׳סטר (RIT) ותואר שני בתקשורת (Clark University). מידע על קורס צילום מתקדם-טכנולוגיות בצילום דיגיטלי בהנחיית גבי גולן תוכלו למצוא כאן.