Jump to Content Jump to footer

הבלוג של צילום בעם מאמר על צילום מאקרו


סביון


כתב וצילם: איציק מרום


קורס לצילום מאקרו

כשהולכים בשביל בשדה, באופן אוטומטי אנו ערים למרחב שבגובה העיניים שמשתרע בערך ממטר עד עשרים מטרים מאיתנו. קיבעון חושי שכזה למרות היותו טבעי בדרך כלל, אינו יעיל כלל כשמדובר בצילום מאקרו, צילום תקריב.  מבט בוחן כלפי מטה רק מטר וקצת מאיתנו, יגלה לנו עולם שלם ורוחש שמתנהל עד גובה ברכיים. עולם מורכב זעיר עם אסטרטגיות קיום, טורף ונטרף, צמחונים, זוחלים, מעופפים ואצנים, יצורים בצורות שונות ומשונות שרובם יכול להיכנס בקלות לקטגוריית חייזרים.


עדשה לצילום מקרו

מרגע שהסרנו את מגבלת אותו קיבעון, נפרש מולנו עולם אינסופי של יצורים קטנים. כדי לצלם, חגב, חיפושית או דבורה יש להצטייד בעדשת מאקרו, רצוי איכותית משום שמדובר בפרטים קטנים הדורשים יכולת הפרדה/רזולוציה מן העדשה.  עדשת המאקרו, מבחינתנו משמשת כזכוכית מגדלת שמאפשרת לנו להתקרב אל החרק או הפרח ולצלם אותו. כשנצפה בתמונה על המחשב או מסך אחר, נבחין בפרטים הזעירים: במחושים, שערות, עיניים שמורכבות ממאות עיניות, כנפיים ועוד ועוד.


עכביש קפצן


עומק שדה בצילום מאקרו

עומק שדה הוא האפקט היותר חשוב בצילום מאקרו. הוא קובע למעשה אם התמונה חדה במקומות    הנכונים שהצלם מעוניין להראות. כיוון שהפרח לא בורח וכן תלת מימדי ויפה, הוא מהווה אובייקט אימון מוצלח. אחר כך ניתן לטעום מנושא החרקים המסובך יותר וגם כאן יש לבחור את היצורים האיטיים או הנייחים למשל עכבישים על רשת, חיפושית איטית ,וליישם עליהם את אימוני הפרחים. שלב נוסף הוא לימוד זוויות גישה אל חרק לעומת פרח. אימון כזה לא מחייב יציאה לשדה. אפשר לערוך אותו בקלות בגינה הקרובה או בחצר. עם הזמן והאימונים תחושו בשיפור בגישה ובבחירת זווית הצילום.


נימפית חורשה


גמל שלמה


להכיר את היצורים הזעירים

העולם הזעיר שקול ויש שיאמרו אף עולה על עולם גובה העיניים. הוא מצריך לימוד של אובייקטים לא מוכרים ובכלל זה למידה והיכרות עם חרקים עם מנהגים משונים, מרחק הבריחה שלהם, זמני הפעילות, אתרים ועונה בהם ניתן למצאם. בקיצור, מי שנכנס לעולם צילום המאקרו עשוי להתמכר לשלל הצורות המרקמים, הצבעים והאפשרויות הצילומיות שנפתחו בפניו. העבודה בגובה ברכיים ומטה יכריחו אתכם להתכופף ולעיתים לשכב על הקרקע. אל תיבהלו או תהססו להשתטח על הקרקע ולהביט לגמל השלמה בעיניים, העולם בהחלט נראה אחרת מנקודת מבט זו.


כשמדובר בחרקים כאלה שמסתתרים במקומות חשוכים נדרש לעיתים השימוש בפלאש מבזק. ניתן כמובן להשתמש במבזק רגיל כזה הבנוי המצלמה או מורכב בעלייה. אך קיימת אפשרות נוספת – הפלאש הטבעתי שמורכב על העדשה ומספק אור הומוגני לסצנה המצולמת. בכל צילום פלאש יש ללמוד מן הניסיון את המבזק הספציפי ולהכיר את יכולותיו.


זבובים מזדווגים


זבוב שחור


בעיות נפוצות בצילום מאקרו

צילומי מאקרו אינם צילומים רגילים, הדיוק כאן חייב להיות מוקפד לחלוטין. כל טעות כמו למשל תזוזה או חוסר מיקוד תתגלה מהר מאוד ותפגום בתמונה פגם משמעותי. עלינו להקפיד אם כך על יציבות המצלמה ויציבות האובייקט שעשוי בקלות להתנועע ברוח ולברוח ממיקוד או פשוט לזוז בעצמו אם מדובר  בחרק. הפתרון במקרים מסויימים יכול לבוא באמצעות חשיפה במהירות גבוהה כתוצאה מפתיחת הצמצם, שתקפיא כל תזוזה.


פתרון כידוע אינו בא בחינם. התשלום כאן הוא הפחתה בעומק השדה שגם הוא חשוב מאוד. במצב כזה נצטרך להחליט ולאזן בין עומק השדה למהירות החשיפה כדי להגיע לתוצאה הכי טובה בהתאם למצב בשטח אם נוסיף תאורת מבזק כדי לשמור על מהירות ועומק שדה טובים עלולים להיווצר צללים מציקים .עם הזמן תוכלו לזהות בעיות באופן מיידי ולפתור אותן במהירות וביעילות. אסור לוותר, גם כישלון יביא יתרון בעתיד. זוהי תכלית הניסיון.


איציק מרום – צלם טבע ומקרו

צלם טבע ונוף המתמחה בצילומי מאקרו. פעיל כבר 20 שנה בתחומים שונים בעולם הטבע. ביולוג שרותם את הידע הביולוגי לעולם הצילום ומעניק מבט עשיר ורב שכבתי שמתבטא בעשרות מאמרים וכתבות לירחונים ועתונים בארץ. תמונותיו מופיעות בספרים ובמגזינים בארץ ובחו"ל.