הדימוי הנע
קורס וידאו עם נבט יצחק
שיעור ראשון – שיעור הכרות
הצגת הקורס, הצגת התכנים הנלמדים, המתודות והמטלות הנדרשות. סקירה כללית וראשונית של הספקטרום הרחב של הווידאו – מדיום אודיו ויזואלי הניתן לשעתוק ובעל מופע מתמשך על ציר הזמן – והאופנים השונים דרכם ניתן ליצור ולבטא רעיונות שונים בעזרתו תוך דגש על הקשרים היסטוריים ורעיונייים של התחום ותיאור המימדים השונים של המדיום. נקיים שיחה פתוחה על ציפיות ושאיפות הנוגעות לקורס ונשוחח על הפרויקט – עבודת וידאו מבוססת מחקר (הרחבה תינתן בשיעור ובמהלך הקורס כולו תוך מתן דוגמאות). הסטודנטים/יות יידרשו להציג את עצמם/ן ואת עבודתם/ן עד כה באמצעות מצגת קצרה.
שיעור שני – בשיעור זה יוצג הנושא הראשון של הקורס Found Footage – Moving Image Material of any Kind
מהו חומר מצולם קיים? ומהי המשמעות של עבודה עם חומר מצולם קיים?
נדבר על חומרים קיימים מסוגים שונים – חומרי ארכיון, קלטות ביתיות, חומרים אינטרנטיים, סצנות קולנועיות וכו'. נשי דגש על פרקטיקות שונות בתחום תוך מתן דוגמאות – מאש אפ / לופ / וידאו סקרצ׳ינג ועוד.
שיעור שלישי –Found Footage – Moving Image Material of any Kind
הצגה, דיון והרחבה של המושג פאונד פוטג׳ על הטכניקות השונות בעזרתן ניתן ליישם רעיונות אמנותיים בעזרת עריכה של חומר מצולם קיים באמצעים של פירוק והרכבה מחדש.
דגש על מושגים שונים הרלוונטיים לתחום: קולאז׳ / אסמבלאז׳ / מונטאז׳ / דה-קונסטרוקציה / רה-קונסטרוקציה.
צפייה מודרכת בעבודות שונות העושות שימוש בחומרים קיימים תוך דיון ביקורתי, ניתוח ופרשנות.
שיעור רביעי – שיעור ראשון מעשי המוקדש לעריכה דיגיטלית.
השיעור יתמקד במושגי יסוד בעריכת וידאו – חוקי עריכה בסיסיים, יחסי צליל ותמונה, מבנה ותחביר של חומר מצולם מבוסס זמן. הכרות ראשונית עם תוכנת העריכה החינמית CapCut.
נתרגל את הכלים השונים שהתוכנה מאפשרת ובסיומו יינתן תרגיל ראשון בעריכה לצורך התנסות.
שיעור חמישי – שיעור שני מעשי המוקדש לעריכה דיגיטלית
את המחצית הראשונה של השיעור נקדיש להגשה של תרגיל העריכה וצפייה משותפת בחומרים. בחציו השני נעמיק את ההכרות עם תוכנת העריכה תוך הקניית תשתית לעבודה עם התוכנה ושליטה בכלים המרכזיים שהיא מאפשרת.
שיעור שישי – הצגת הנושא השני של הקורס – צילום, וידאו, ארכיון.
הארכיון הוא מצבור חומרים (ויזואליים / טקסטואליים / סינמטיים / צליליים וכו׳) הנאספים, מקוטלגים ונשמרים לצרכים שונים. שיעור זה יתמקד בארכיון כמצע לעבודת אמנות מבוססת מחקר. נדבר על הארכיון ככלי לשינוי חברתי וכמצע לעבודת אמנות ושיח פוליטי. נערוך היכרות עם ארכיוני צילום שונים במזרח התיכון – ארכיונים חדשים, ארכיונים פיקטיביים, ממוסדים, מקומיים וכו׳. לשיעור הבא יתבקשו הסטודנטים/יות להביא חומרי ארכיון מסוגים שונים.
שיעור שביעי
נצפה יחד בחומרי הארכיון שנאספו על ידי הסטודנטים, נשוחח על אסטרטגיות עבודה שונות הנשענות על מושג הארכיון וחשיבותו. נצפה בעבודות וידאו שעושות שימוש בחומר ארכיוני מצולם או לחילופין מהוות אלטרנטיבה לארכיון המוסדי ומציעות סוג אחר של שימור והקניה של ידע. נשים דגש על מושגים שונים כמו היסטוריה אל מול היסטוריוגרפיה, היסטוריה כנרטיב, ארכיון פיקטיבי כאסטרטגיית עבודה, הארכיון האינטרנטי והדמוקרטיזיציה של הדימוי המצולם.
הרחבה של הדיון הרעיוני והביקורתי שנלמד עד כה תוך מתן דגש על מדיום הווידאו ככלי לחשיבה פוליטית, מקומית, חברתית וביקורתית. בתום השיעור יינתן תרגיל המבוסס על חומרי הארכיון השונים שנאספו על ידי הסטודנטים.
שיעור שמיני – הגשת תרגיל עבודת וידאו מבוססת חומר ארכיוני, צפייה משותפת, דיון ביקורתי וסיכום הנושא.
שיעור תשיעי – הצגת הנושא השלישי של הקורס – זמן וידאו.
שיעור זה יתמקד במדיום הווידאו כמרחב של זמן. אמנות הווידאו בבסיסה מתקיימת על רצף של זמן. מהו הזמן הייחודי של הווידאו? באיזה אופן הוא שונה מאמנויות אחרות המקיימות יחסים של זמן עם הצופה? בשיעור נתמקד בתפיסות הזמן השונות שהווידאו מאפשר ובאסטרטגיות שונות לשינוי ושיבוש גבולות הזמן והמרחב במדיום.
שיעור עשירי – זמן וידאו וחלל – המשך ישיר של השיעור הקודם תוך הרחבה של המושגים זמן וחלל בהקשר של מדיום הווידאו. אמנות הווידאו מבססת יחסים מיוחדים עם הצופה בהקשרים של זמן. עבודת הווידאו מתקיימת על רצף של זמן ומגדירה את מרחב הזמן של הצופה. זמן הצפייה קשור במשך העבודה אך מוגדר גם על ידי המרחב שבו העבודה מוצגת. השיעור יתמקד ביחסים המגוונים שמדיום הווידאו מקיים עם מרחב התצוגה והאופן שבו הזמן משתנה באופן אלסטי בין מרחב למרחב וכן על ידי אופני התצוגה השונים שהמדיום מאפשר.
שיעור 11 – שיחות אישיות לקראת הגשת פרויקט הסיום של הקורס. עבודה יחידנית.
שיעור 12 – הצגת הנושא הרביעי והאחרון של הקורס – וידאו, פרפורמנס ופעולה.
שיעור זה ייתן דגש על היחסים המגוונים שמדיום הווידאו מקיים עם האמנויות החיות ואמנות הפרפורמנס בפרט ככלי מתעד או לחילופין ככלי משנה מציאות, תוך הבאת דוגמאות לשימושים השונים של הווידאו כמתבונן – מתעד מציאות, אל מול הווידאו כמחולל / משבש מציאות.
שיעור 13 – המשך השיעור הקודם. הרחבת המושג פרפורמנס לפעולה במרחב, פעולה עם הגוף, הגוף המתועד – מפגש הגוף עם המצלמה והיחסים השונים שנרקמו במהלך השנים בין הווידאו ואמני פרפורמנס. מהי מצלמה אקטיבית? ומתי התיעוד הצילומי הופך לזרז נוסף בפעולה מול המצלמה ומייצר ביצועים נוספים. המשך דיון בנושא תוך צפייה בעבודות ודיון משותף.
שיעור 14 – שיעור אחרון ומסכם. בשיעור זה נצפה יחד בעבודות הסיום תוך שיחה ודיון משותף.