מערך השיעורים

קורס השפה הצילומית אונליין

שיעור 1 – נקודת מבט בצילום
בחירת נקודת המבט בצילום היא שרשרת של החלטות פיזיות, אסתטיות ורעיוניות, שמשפיעות על הדימוי המצולם ביחס למציאות המצטלמת: זווית הצילום, המרחק הפיזי, גודלו ומיקומו של האובייקט בפריים, החיתוכים, המסגור, בחירת האור, הקומפוזיציה, הצבע והצורה. בשיעור נסקור צלמים מוקדמים ועכשוויים, שמייצגים נקודות מבט שונות בצילום ושעבודתם מהווה אבן דרך ביצירת שפה חדשה במדיום הצילומי.

שיעור 2 – קומפוזיציה בצילום
קומפוזיציה היא תוצר היחסים בין האובייקטים השונים וכן בינם לבין המסגרת בצילום. נחקור סוגים שונים של קומפוזיציות ואת השפעתן על התוכן ועל הצורה בצילום. מושגים כמו סימטריה מול א-סימטריה, שיווי משקל בפריים, הרמוניה ודיס-הרמוניה ייבחנו באופן מעשי.

שיעור 3 – מסגרות
מסגרות פנימיות ככלי ליצירת היררכיה ומורכבות בפריים. יחסי גומלין ויצירת הקשרים של תוכן ושל אסתטיקה בתוך הפריים הצילומי. שימוש מושכל בשולי הפריים ובחיתוכים ככלי להפעלת הדמיון וליצירת מתח ועניין בצילום.

שיעור 4 – דיפטיכון – דיאלוג בין צילומים
היחס בין זוגות צילומים המוצגים כגוף עבודה אחד. מה מתרחש במפגש הויזואלי בין שני צילומים? שניים, אינם מהווים סדרה אך מייצרים רצף אשר מעניק משמעויות שונות לצילום הבודד. זוג הצילומים יכולים לתקשר זה עם זה דרך חיבורים שונים, כגון: הנגדה, מתח, הרחבת הפריים, השלמה, מרחב, חלל, זמן, צורה, קונטקסט וכו' וכו'.

שיעור 5 – צורה בצילום
על הפורמליזם באמנות ועל יצירת נקודת מבט חדשה על העולם באמצעות טכניקת ההזרה. שימוש בכלים צילומיים שונים להפיכת המוכר לבלתי מוכר: טשטוש וחדות, זוויות צילום לא שגרתיות, מרחק וקירבה לאובייקט, חיתוכים, אמצעי תאורה שונים, הדגשת הטקסטורה, שימוש בעדשות שונות ועוד.

שיעור 6 – מופשט
על הפשטה בצילום. היצירה המופשטת כביטוי להלכי נפש, להעלאת רעיונות ומסרים פנימיים. שימוש בקווים, צורות, צבעים ואור, ללא יצירת משמעות תיעודית או פיגורטיבית, מתוך ההבנה שהם בעלי ערך ומשמעות אסתטיים ורגשיים כשלעצמם. הצצה לתוך עולמם הפנימי של אמני המופשט באמנות ובצילום.

שיעור 7 – צבע
צבעי יסוד, צבעים משלימים וצבעים מנוגדים, צבעים חמים וצבעים קרים, בהירות, רוויה ומונוכרומטיות, הרמוניה צבעונית. הקשר בין צבע לאור ובין התאורה לסוג הצבעוניות. תיאוריות הצבע השונות. היכרות עם אמנים פורצי דרך בעבודתם עם צבע ועל התפתחות הצבע בעולם הצילום.

שיעור 8 – הסדרה הצילומית
מהי סדרה צילומית, מהו תהליך העבודה לקראת יצירת סדרה. איך ניגשים לנושא המצולם ובאיזה אופן אנחנו חוקרים אותו. לקראת תערוכת הגמר, נתחיל לבחון רעיונות וטקסטים ראשוניים שמהם תיבנה הסדרה.

שיעור 9 – אור
האור כמטאפורה בתולדות האמנות והצילום. מה היה הזרם האימפרסיוניסטי באמנות ואיך התייחסו האמנים השונים אל מוטיב האור. תפקידו של האור בבניית הקומפוזיציה, ביצירת האוירה ובייצוג מימד הזמן בצילום. האור כמוטיב פסיכולוגי בצילום פורטרטים.

שיעור 10 – פרויקט גמר
צפייה ודיון בתהליך העבודה של המשתתפים/ות לקראת פרויקט הגמר של הסדרה הצילומית. בחינת כיווני מחשבה, בחירות ראשוניות של צילומים ובדיקת אופציות עריכה שונות.

שיעור 11 – מרחב וחלל בצילום
נעיין בספר על חלל וכו': מבחר מרחבים, מאת ז'ורז' פרק, ננוע בעקבותיו במרחבים ההולכים ומתרחבים: המיטה, החדר, הדירה, הבניין, הרחוב. נגדיר את החלל בצילום כמקום ומרחב פיזי, אסתטי ופסיכולוגי, ונתבונן בדרכי הייצוג שלו בצילום העכשווי.

שיעור 12 – פרויקט גמר
משוב ודיון על פרויקט הגמר של המשתתפים/ות. סיכום.

אשמח לקבל פרטים נוספים:

יצירת קשר

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.